Kultur

Fra bryterdrama til Nesbø-krim

Etter Cannes-premieren på filmdramaet «The Foxcatcher» er Channing Tatum allerede utropt til neste års Oscar-favoritt. Samtidig jobber han for å få på plass filmatiseringen av Jo Nesbøs «Sønnen».

CANNES (Dagsavisen): - Yes! Jeg elsker den fyren, han er supersmart, sier Channing Tatum om Jo Nesbø, som han besøkte i Oslo tidligere i vår for å diskutere framtidige filmplaner.

Tatum har lenge vært en av Hollywoods stigende stjerner etter filmer som «Magic Mike» og «White House Down», og han tok selv initiativet til møtet med Jo Nesbø med tanke på å lage film av hans siste bok, «Sønnen».

Var sammen med Nesbø

- Jeg var sammen med Jo i bare halvannen dag, og vi snakket om «Sønnen» og alt rundt den. Det var den første boken jeg leste av ham, men han har jo skrevet så mye mer, og det å møte Nesbø var for meg nesten panikkartet med tanke på hvor stor han er i ferd med å bli på en globalt nivå. Jeg ble skremmende klar over hvor mange millioner som faktisk leser Harry Hole-bøkene. Det er imponerende, sier Channing Tatum til Dagsavisen, og legger til at han i grunn ikke er en stor leser generelt sett.

- Dessverre ikke når det kommer til romaner. Jeg leser så mange manus at jeg ikke har tid til stort annet. Men Jo er god til å skru et plott sammen, eller flere plott på en gang faktisk. Det blir utfordringen med «Sønnen», å få plottene til å fungere like godt sammen i en film som de gjør i boken. Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle når vi kan gå i gang med den, men det tar tid å få den på plass.

Sportsdrama

For Tatum er ikke tidsaspektet noe nytt. Filmen han nå hylles for, Bennett Millers «The Foxcatcher hvor han spiller den plagede bryteren og OL-vinneren Mark Schultz, har tatt nesten ti år å lage. Miller har fra før laget «Capote» og «Moneyball», og «The Foxcatcher» er et nytt sportsdrama om den tragiske historien om de amerikanske bryterbrødrene Mark og Dave Schultz, og deres eksentriske mangemillionærtrener Jack Du Pont.

- Før jeg møtte Miller visste jeg lite om historien, jeg er for ung, men da jeg fortalte faren min at jeg skulle spille i filmen så kunne han fortelle meg om det som endte i drap. Det var en sak som fikk overraskende lite oppmerksomhet i pressen, og Du Pont-familien sørget antakelig for å legge lokk på det meste, sier Tatum om det som er et amerikansk klassedrama fra virkeligheten der han selv spiller en bryter fra arbeiderklassen.

- Bryting er tøft

- Jeg har fortsatt et bilde av Mark Schultz på pc-en min, og jeg tror ikke noen av oss vil si at filmen var en fest å lage. Men det var nødvendig og det var givende.

- Bryting er tøft. Vi kunne trent i 10 år, og ennå ikke blitt ordentlige brytere. Det sies at du kan spille fotball og du kan spille basketball, men du kan ikke spille bryting eller kamp. Bryting er en desperat sport, alt handler om overlevelse og dominering. Selv når du vinner er du mer lettet enn glad, ifølge Mark Schultz selv. Han fortalte meg at han aldri ble glad for å vinne. Jeg hadde antakelig ikke kunnet gjøre denne rollen uten å møte Mark personlig. Bare hvordan han ser ut, haken hans, den ukomfortable måten han går på, snakket på. Den letteste måten jeg kan beskrive det på er at jeg fant veien til å spille Mark gjennom smerte.

mode.steinkjer@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen