Kultur

Sure oppstøt fra FRIFO

Friluftslivets fellesorganisasjon fikk i går spalteplass til nok et forsøk på å sverte snøscooterkjørerne i Norge. Ingen tillit til at kommunene kan etablere løyper som benyttes av snøscootere i ordnede former. Hvor kommer denne mistilliten i fra?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Mange av de som ønsker snøscooterløyper for rekreasjonskjøring er jo de samme folkene som politiet og andre nødetater er helt avhengige av når det blir lete- og redningsaksjoner i fjellet. Hadde ikke et samarbeid med snøscooterorganisasjonene vært en bedre måte å dempe konfliktnivået på, istedet for å komme med dommedagsprofetier for det øvrige friluftsliv?

Løyper gir mer ulovlig kjøring sier FRIFO. Vi vet at løyper har en kanaliseringseffekt på trafikken, de aller fleste foretrekker preparerte og merkede løyper. Det er den tryggeste og mest behagelige kjøringen. Noen vil bestandig utfordre seg selv og naturen på det mest ekstreme, også på snøscooter. Det er grupper vi ikke skal blande inn i debatten om lokal forvaltning av snøscooterløyper. Den dreier seg om å legge til rette for en stadig voksende interesse som det å benytte snøscooteren i friluftslivet er. Og da er det snakk om kjøring i merkede løyper i egnede områder.

FRIFO trekker også frem ulykker som et argument mot etablering av løyper. Det er skivebom. Alvorlige snøscooterulykker skjer utenfor løyper. I Norge har vi altfor mange eksempler på dette. Derfor er det et sterkt ønske, og en oppfordring, fra oss i Snøscooterklubbenes Fellesråd at løyper kommer på plass så fort som mulig. Alkohol er den største årsaken til dødsulykkene i Sverige, ikke løypene. Lager vi løyper i egnede områder hvor andre interesser ikke bli berørt, vil konflikten med snøscootertrafikken være marginal. Holder folk seg til fartsgrensene og kjører i edru tilstand, er det svært lav ulykkesrisiko forbundet med snøscooterkjøring.

Det er mye plass i norsk natur og FRIFO bør snart ta innover seg hva snøscooterorganisasjonene står for og hva det er vi ønsker. Det finnes så mange eksempler på at samarbeid er beste løsningen, så også her. Med god planlegging vil det være plass til snøscootere, skiløpere, hundekjøring, reindrift og mye,mye mer.

Snøscooterklubbenes Fellesråd - Erik Kirkvold

www.skfr.no

Mer fra: Kultur