Kultur

Brutalt vakkert

Den kinesiske filmen «A Touch Of Sin» er en litt glemt, men eksplosiv perle på kinoene akkurat for øyeblikket.

Dagsavisen anmelder

DRAMA

«A Touch Of Sin»

Regi: Jia Zhangke

Kina, 2013

Det er mange måter å portrettere et samfunn på. Regissør Jia Zhangke velger å bruke fire historier i en film for å gi oss innblikk i dagens Kina, men ikke uten å lette på hatten i retning klassisk asiatisk action. Det starter med et smell, en tilsynelatende fredelig motorsyklist blir stanset av ranere, men viser seg å være langt fra forsvarsløs. Derfra og ut tvinnes historiene sammen til harde og brutale hevnscenarioer, der hver og en i ensemblet har en forhistorie som styrer deres bevegelser gjennom det rurale Kina, over store avstander og i et land preget av kulturelle drønn. Det er dessuten et underliggende sinne som driver figurene til det ytterste, i handlingsløp som for en og annen ender i voldsom død. Det er som om en samfunnsmessig trykkoker har inspirert regissøren i gjerningen. Slik kjenner vi Jia også fra før, etter filmer som «Still Life» og «24 City», filmer som har vært vist på norske kinoer og i festivalsammenheng.

«A Touch Of Sin» har hint av dokumentarstilen som preger hans tidligere filmer, og er ikke minst et visuelt syn ettersom hans faste fotograf Yu Lik-Wai utnytter det storslåtte landskapet, himmelen og kontrastene på nydelig vis.