Kultur

M.I.A. er fortsatt spennende

M.I.A. fortsetter med sinna synther og trommemaskiner.

Dagsavisen anmelder

POP

M.I.A.

«Matangi»

Interscope/Import

Hun slo igjennom i det brede lag med uimotståelige «Paper Planes» i 2007, med hjelp fra produsentkompis Diplo. Ja, også var hun med Madonna og Nicki Minaj under Superbowl i 2012 der det ble mye baluba fordi hun viste fingeren på TV. Med røtter fra Sri Lanka og England er det bare naturlig at musikken også gjenspeiler dette. Og det gjør den da også.

Hun fortsetter med sinna synther og trommemaskiner traktert av folk som Switch, Hit-Boy, the Partysquad og M.I.A. selv, i tillegg til Timbalands høyre hånd Nate Hills, også kjent som Danja. Ingen Diplo denne gangen altså. Derimot er The Weeknd med her. Albumet virker litt hektisk og påtatt søkende i å være så hipt som mulig, men bare du kommer deg forbi det, er det mye fin-fint her.

Faktisk funker dette best når Switch, som jo er den ene halvdelen av Major Lazer i spann med nettopp Diplo, lar melodiene og ikke effektene ta over. Ikke det at han er helt tradisjonell han eller, bevares.

Sjekk ut «Come Walk With Me» som nesten er en slags rockabillytechno over innsmigrende melodier, for eksempel. Episke «Exodus», med The Weeknd, er akkurat hva det høres ut som; en låt med Phil Collins-trommer, storveis refreng og spennende detaljer med synkoperte trommer og vaggende bass. Singelen «Bad Girls» er, sammen med «Know It Ain‘t Right», kanskje den mest umiddelbare låten her og har noen felles trekk med «Paper Planes», uten å bli lik.

M.I.A. har fortsatt den spennende kvaliteten og overrasker stadig, men hun bedriver kanskje ikke like mye nybrottsarbeid som tidligere?