Kultur

Snubletråd - med livet som innsats

Torsdag den 10. oktober endret Regjeringen Stoltenberg II retningslinjene for bruk av midtrekkverk slik at flere veier skal kunne få midtrekkverk. Dette vil redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken betydelig.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Falitterklæring
Dette er ikke en dag for tidlig og jeg hilser et etterlengtet vedtak velkommen.
Men det må være en falitterklæring fra Stoltenberg-regjeringen at dette kommer kun få dager før den rød/grønne regjeringen går av, og etter at Høyre og Fremskrittspartiet i sin regjeringserklæring sier at de vil senke grensen for midtrekkverk.

Endringene dreier seg om å senke innslagspunktet for etablering av midtrekkverk fra en årsdøgntrafikk (ÅDT) på 8000 til 6000. Arbeidet med å få endret retningslinjene for brukt av midtrekkverk har pågått i flere år. En anbefaling ble utarbeidet av Vegdirektoratet i brev av 1. juni 2011, som først ble sendt på høring i mars 2012.

Statsbudsjettet 2014
Jeg hadde store forventninger til årets fremleggelse av statsbudsjettet for 2014, etter at regjeringen Stoltenberg valgte å senke kravene i veinormalen for etablering av møtefrie veier med midtrekkverk sist torsdag. Vi må kunne forventet at ordene om økt trafikksikkerhet i pressemeldingen til Regjeringen Stoltenberg førte til mer enn bare ord. Men 2014 skal det kun finansieres 22 km ny midtrekkverk på 2/3 felts veier. Det planlegges også å "bygge" 65 km firefeltsvei - av erfaring er dette km vei som planlegges åpnet i 2014.

Utviklingen fra januar t.o.m. august 2013 viser en økning i tallet på drepte sammenlignet med samme periode i 2012. I 2012 blei 699 personer hardt skadde. Det er 20 flere enn i 2011.

Politikerne sier og gjør
Allerede 14. juli 2007 uttaler daværende statssekretær i Samferdselsdepartementet, Steinulf Tungesvik (Sp) på NRK Lørdagsrevyen: «Vi driver kontinuerlig og bygger både midtrekkverk og sette i gang andre tiltak for å redusere ulykkesrisikoen, og me ønsker å auka takten i dette arbeidet framover.»

I første statsbudsjettforslaget som kom etter at statssekretær Tungesvik uttalte seg til NRK kom det en økning på hele 1 km. I forslag til statsbudsjettet for 2008 hadde regjeringen økt satsingen på midtrekkverk i 2007 på 9 km til 10 km i 2008.

I statsbudsjettet for 2010 på side 46 sies det: «Regjeringen har som hovedmål at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren.» Nullvisjonen. Og på side 47: «Bygging av midtrekkverk på to- og trefelts høytrafikkerte veger gir i gjennomsnitt rundt 80 prosent reduksjon i antall drepte og rundt 45 prosent i antall hardt skadde på disse strekningene.» Side 48: «Feil og mangler ved vegen og vegmiljøet anses å ha vært medvirkende faktorer i 45 pst. av dødsulykkene.»

Behov for 1850 km møtefri riksvei
Behovene for å sikre alle våre høytrafikerte veier med en trafikk på over 6000 ÅDT er på hele 1850 km riksvei. Behovene er enorme - og den puslete innsatsen med å sikre rundt 20 km hvert år har desverre ikke redusert vesentlig på disse store tallene. Veidirektoratet sier vi kan redusere antall drepte og hardt skadde med hele 100 personer hvert år ved å sikre alle våre høytrafikerte veier med en trafikk på over 6000 ÅDT.

Regjeringen Høyre og Fremskrittspartiet får store uløst oppgaver kastet på sine skuldre fra Stoltenberg regjeringene I og II.

Mer fra: Kultur