Kultur

Fjordbypark på Filipstad

Mens debatten i Oslo dreier seg om Bjørvika, Tøyen, Lambda og Munch, foregår det i det stille en omfattende planprosess for Oslos siste sjøfront på Filipstad. Planene er snart i bystyret og debatten har knapt nok begynt før det er for seint.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I flere år har Plan- og bygningsetaten, ROM eiendom og Havnevesenet utarbeidet planer for byutviklingen på Filipstad. Forslagene ble presentert i folkemøte og lagt ut til offentlig ettersyn for snart 1 ½ år siden. Planene vakte ikke stor begeistring.
Vi Ruseløkka/Skillebekk beboerforening har gjennom årene kommet med flere innspill og synspunkter til planarbeidet uten at det har hatt synlig effekt. Nå må det sies at vi heller ikke har hatt store forventninger om å bli hørt. Etter å ha holdt på med boligmiljøarbeid i bydelen i over 40 år, er erfaringen dyster når det gjelder medvirkning i offentlige planprosesser.
Etter at Filipstadplanene var offentligjort ble det tatt et initiativ av de nærmeste vel- og beboerforeninger for å få laget en alternativ plan for Filipstad som ikke hadde som hovedmål å gi maksimalt utbytte for ROM eiendom og Havnevesenet.

Det ble organisert en plansmie hvor bydelens befolkning deltok aktivt i planleggingen som ble ledet av dyktige profesjonelle planleggere. Både Oslo Byes Vel og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus slutter opp om den alternative planen.

Det er to hovedtrekk som skiller vårt alternativ fra de offisielle planene:

-Oslo får en fjordpark og strandpromenade som går i sjøkanten langs hele Filipstad med fortsettelse innover Frognerkilen til Bygdøy og mot Tjuvholmen og Aker brygge i den andre retningen.

- Veiløsningen på Filipstad vil gjøre det mulig å legge E-18 i tunnel, eller under lokk langs hele Frognerstranda. Dagens gang- og sykkelvei langs Frognerstranda er landets mest brukte og er en viktig turveiforbindelse Bygdøy. Hvis havnevesenet eller Plan- og bygningsetaten får igjennom sine planer, vil E-18 måtte gå i dagen langs Frognerstranda også i framtida.

For et par uker siden var jeg, og noen få andre som fant fram, og hørte på Bernt Stilluf Karlsen presentere planene for Oslo Havn for perioden 2013 til 2030. Det var interessant. Jeg mener at Oslo er en havneby og også skal være det i framtida. Stilluf Karlsen redegjorde for et viktig skille mellom to slags havner som Oslo skal ha. Den ene typen er industrihavna på Sjursøya, med containere og tankskip.Den andre typen er det byhavnene på Filipstad og Vippetangen med passasjerferger og cruisetrafikk. Det er lett å skjønne at en industrihavn må være avstengt for publikum, og den hører heller ikke hjemme i bysentrum.

En byhavn derimot, ligger i sjøkanten midt i byen. Den må ha urbane kvaliteter og kan ikke være avstengt for publikum.
Men det er ikke det Havnevesenet vil gi til byen. Deres planer for byhavna på Filipstad omfatter et gigantisk « Fort Knox» hvor Color Lines terminal ligger midt i en diger asfaltørken, inngjerdet av massive bygningskomplekser på alle kanter. Byen og menneskene er effektivt stengt ute fra sjøkanten.

Er det mulig å lage en byhavn med urbane kvaliteter ?
Det er det, og det er gjort både i Shanghai og i Yokohama. Hvorfor skal ikke det være mulig i Oslo ?

Ved å legge fergeterminalen og tilhørende parkerings- og kjøreareal for biler og lastebiler under tak med park oppå, får man en byhavn som inkluderer byen og menneskene. Da får Oslo i tillegg en sammenhengende strandpromenade i sjøkanten. Ved å legge den nye terminalen ytterst på Filipstad, slik vi foreslår, kan den bygges ferdig mens den nåværende er i full og uforstyrret drift.

Vi har presentert vårt alternativ for alle partigruppene i Rådhuset. Alle har uttrykt at de synes dette er en god ide. Men det er lagt opp et stramt tidsskjema for å få gjennomført den offisielle planen.
Havnevesenet har av en eller annen grunn dårlig tid, og vil ikke engang ta seg tid til å studere vårt alternativ. Vårt håp er at Oslo Bystyre ikke lar seg presse til å vedta en dårlig plan for den siste biten av Fjordbyen bare fordi Havnevesenet trenger ennå flere penger i Havnekassa.

Erik Karlsen, leder i Ruseløkka/Skillebekk beboerforening

Mer fra: Kultur