Kultur

Byggmester Bjerkaas takker av

Hans-Tore Bjerkaas har ikke blitt slått i hodet av gamle damer med paraply mens han har vært kringkastingssjef.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Etter seks år forlater han sjefskontoret som et moderne mediehus, men ikke uten en ripe i lakken.

Hans-Tore Bjerkaas er kringkastingssjefen som ikke har blitt parodiert en eneste gang. Han har vært den mest anonyme k-sjefen i NRKs historie. I dag overlater han sjefskontoret på Marienlyst til Thor Gjermund Eriksen. Han synes seks år som sjef for NRK var nok.

Bjerkaas var kringkastingssjefen som skilte seg ut. Han er den første moderne medielederen på Marienlyst, som fikk jobben fordi han kjente NRK godt, ikke på grunn av en politisk CV. NRK-sjefen har heller ikke ønsket å være kjendis eller gallionsfigur.

Dermed har han kunnet nyte utepilsen sin på Herregårdskroen i fred for sinte lisensbetalere.

Nå er det ikke slik at kringkastingssjefer er blant de mest utskjelte i landet lenger. Sånn det var da Jon Skolmen og Trond Kirkvaag laget sin klassiske sketsj om NRK-sjefens harde hverdag, den gang han var en hundset og hatet skikkelse, nedrent av folk på kontoret, og overfalt på gata av illsinte gamle damer med håndveske og paraply.

Bjerkaas har ikke vært spesielt mye på TV. Han har heller overlatt til medarbeidere å fronte NRK utad. Ikke før det har begynt å lukte skikkelig svidd har han kommet fram som brannslukker. Som tidligere i vinter da Dagsrevyen ble tatt i å fordreie virkeligheten for dramaturgiens skyld, i reportasjen nå kjent som rom-skandalen.

Kritikken fikk NRK til å innføre etiske strakstiltak.

Kort tid etter sørget Dagsrevyen for en ny skandale, da en ung reporter ga en holocaustoverlevende ett minutt på å beskrive følelsen av å våkne i en likhaug.

Dagsrevyen-fadesene kommer ubeleilig for en avtroppende kringkastingssjef, som har hatt forholdsvis rolige år som leder for landets mektige medieselskap. Den siste tidas tabber kan gi inntrykk av at den nedtonede lederstilen, fokuset på byggingen av et nytt NRK, har gitt rom for ny ukultur på Marienlyst. Eller av at nedskjæringene NRK har vært gjennom i hans tid har vært for omfattende - gitt nyhetsjournalistikken dårligere kår.

NRK har vært gjennom økonomiske kutt, nedbemanning og omorganisering i denne seksårsperioden. Bjerkaas har snudd årlige underskudd til overskudd. Han har ønsket å fjerne internt gammelt gruff og rivalisering avdelinger imellom for å få NRK til å fungere og framstå som et samlet mediehus.

NRKs egne slagord sier noe om filosofien. Det gamle «Einar i tre kanaler» har de siste åra vært erstattet med «Ett NRK - for publikum» og «NRK for folket».

Det moderne NRK er vel innforstått med at en lisenskanal må ha publikums tillit. NRKs posisjon som lisenskanal er stødigere enn i mange andre land. Årsaken er NRKs status som allmennkringkastende mediehus. Nærmere 90 prosent av oss bruker et av NRKs tilbud i løpet av døgnet, NRK er størst på radio og TV og vokser stadig på nettet.

Hans-Tore Bjerkaas har også vært smart nok til å ikke gjøre som forgjengeren John G. Bernander, som på slutten av sin NRK-tid følte for å gjøre som kongen og statsministeren, og holde en tale til folket. Nyttårstalen er kjent som et av de pinligste øyeblikkene i norsk TV-historie. En moderne kringkastingssjef holder ikke taler til folket, han er mer fokusert på å bygge en allmennkringkaster som gjør seg relevant for et størst mulig publikum.

Det er ikke bare inngangspartiet til det gamle Radiohuset på Marienlyst som er pusset opp de siste årene. Den gamle allmennkringkasteren er blitt bedre på nett, rustet til den digitale tidsalder med et variert innhold for alle tekniske plattformer.

Nå venter det bråk om en mulig NRK-lisens på smartmobiler og alle nye TV-dingser. Det må den nye kringkastingssjefen takle.

Bjerkaas har vært opptatt av å utvikle NRK-tjenester som ligger utenom en allmennkringkasters tradisjonelle funksjon. I forrige uke lanserte NRK trafikkplanleggeren Dit.no, et nytt tilbud til publikum på linje med værtjenesten Yr og turplanleggingstilbudet Ut. Dit.no fikk Kulturdepartementets godkjennelse, selv om Medietilsynet, Konkurransetilsynet og kommersielle konkurrenter mente en trafikkplanlegger ikke hørte inn under NRKs oppgaver.

Det er ikke tvil om at NRK har det mest mangfoldige medietilbudet i landet. Det betyr ikke at NRK har noe for alle. Ungdommen svikter. Kanskje de ikke liker «deres» NRK3, kanalen med gamle amerikanske serier og britisk realitytrash. NRKs radiotilbud har blitt for mye pludrete musikkradio. Og fredagskvelden på NRK1 er nøyaktig den samme nå som da Hans-Tore Bjerkaas ble utnevnt i 2006.

Ifølge NRK selv er innsatsen mer enn godkjent. Dette kommer fram av NRKs årsrapport, hvor statskanalen gir seg selv toppkarakter på alle områder. Selvskrytet tyder på at NRK-ledelsen fortsatt er litt redde for de gamle damene med paraply.

Mer fra: Kultur