Kultur

Garantert lavest pris?

Trodde du at du hadde booket det ultimate hotellkuppet på den kjekke hotellsøkemotoren? Neppe. Prisene er blitt likere overalt, takket være mulig ulovlig prissamarbeid.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

De laveste prisene - prisgaranti - beste pris! Hvor mange ganger har du ikke sett denne beskjeden når du har forsøkt å finne den beste overnattingsdealen på en hotellsøkemotor? Nesten alltid? Ikke så rart. For selv om hotellsøkemotorene gir seg ut for å være din beste venn i jakten på det ultimate hotellkuppet, er de slett ikke alltid det. Nå er det nemlig ikke så nøye hvor du søker lenger.

Prisene du får opp på skjermen er nemlig ofte forbausende like. Ikke så rart - når mange av de store søkemotorene i praksis er datterselskaper av samme eiere. Onlinekonsernene krever dessuten også at de skal få selge hotellrommene til samme pris som på hotellenes egne websider - og andre bookingsider, et konsept kalt «price parity». Det betyr at du vil få opp mer eller mindre den samme prisen uansett hvor du foretar et hotellsøk. Dermed kan også alle aktørene tilby en «laveste prisgaranti» - uten reell konkurrranse.

De store onlineagentene som hotels.com, venere.com og booking.com, med mange flere, har de siste årene fått en stadig sterkere posisjon i distribusjonen av hotellrom. Mye tyder altså på at det foregår et utstrakt - og muligens ulovlig - prissamarbeid som involverer de store online reisebyråene og flere store hotellkjeder.

En amerikansk hotelleierorganisasjon anmeldte i august flere av de store nettselskapene og internasjonale hotellkjedene til en rettsinstans i California, inkludert nettgiganter som Expedia, travelocity.com, booking.com, priceline.com og Orbitz Worldwide, samt hotellkjeder som Hilton Worldwide, Starwood Hotels & Resorts Worldwide, Marriott International og Intercontinental Hotels Group.

Organisasjonen hevder at det finnes skriftlige og muntlige avtaler for å enes om minimumspriser på hotellrommene som en betingelse for å få stå listet på nettsidene. Hoteller og agenter som har villet gi ytterligere rabatter til sine kunder, eller ikke har gått med på vilkårene, skal ha blitt utelukket fra listene. Flere mindre hotellaktører hevder også å være blitt direkte eller indirekte presset til å samkjøre prisene sine.

Også norske aktører har fått smake nettgigantenes pisk. Tidligere i år fjernet Expedia alle de 220 hotellene til Scandic Hotels og First Hotels fra sine bookingsider, som inkluderer datterselskapet hotels.com. Eller hotellrommene ble oppgitt som «fullt reservert», enda det fantes ledige rom. Petter Stordalen nøler ikke med å karakterisere bookinggigantens vilkår som «ulovlig prissamarbeid».

- Jeg kan ikke si noe om avtalene vi har inngått, men disse gigantene representerer også den største trusselen som noensinne har rammet hotellbransjen, sier han til DN. Nå varsler også det norske Konkurransetilsynet at de vil se på saken. De enorme, kjente hotellsøkemotorene er også blitt grådigere og grådigere. Spesielt småaktørene fortviler over at bookingaktørene tar en stadig større del av kaka. Provisjonen hotellene må betale for en booking via disse kanalene har i mange tilfeller økt med flere prosent, og ligger nå mellom 15 og helt opp mot 25-30 prosent.

Stordalen garanterer imidlertid at det beste tilbudet alltid er å finne på hans egne nettsider «og ikke hos et fordyrende mellomledd som sannsynligvis driver i strid med konkurranselovgivningen». Dessverre er det ikke alltid slik i hotellverdenen generelt. Ofte er tvert imot hotellrommene dyrere, og avbestillingsbetingelser, betalingsvilkår og lignende, dårligere, når man booker via hotellets egne nettsider. I tillegg har mange hoteller helt håpløse bookingløsninger. Her har overnattingsbedriftene åpenbart en jobb å gjøre.

Publisert i Dagsavisens reisebilag 24. oktober

Mer fra: Kultur