Kultur

Feil om helse­forsikring

Alle forsikringsselskap som tilbyr helseforsikring i Norge, sender sine kunder rett til private sykehus. De belaster ikke offentlig helsevesen med sine kunder.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Ferske tall fra FNO viser at 330.000 nordmenn har en eller annen forsikring mot helsekø, noe som er en økning på 22 prosent siste 12 måneder. I kjølvannet av dette har det vært flere medieoppslag om helseforsikring, blant annet i Dagsavisen.

I artikkelen «Vi må bli bedre» i Dagsavisen 28. august sier statssekretær Robin Kåss at «de såkalte helseforsikringsselskapene i stor grad benytter seg av det offentlige tilbudet». Denne påstanden er langt på vei feil. Alle forsikringsselskap som tilbyr helseforsikring i Norge, sender sine kunder rett til private sykehus. De belaster ikke offentlig helsevesen med sine kunder.

Vertikal Helseassistanse opplyser til Dagsavisen at de først undersøker om det er plasser i det offentlige helsevesen, før de eventuelt sender noen videre til privat behandling. Dette er imidlertid ikke praksis hos de andre tilbyderne av helseforsikring, som utgjør omtrent 70 prosent av markedet.

I Storebrand merker vi også den økte etterspørselen etter helseforsikring. Våre kunder er stort sett bedrifter som kjøper helseforsikring til sine ansatte, og de kjøper det som regel for alle sine ansatte - fra vaskehjelpen til direktøren. Den forsikrede tas ut av den offentlige sykehuskøen og blir behandlet på et privat sykehus i Norge eller utlandet. Dermed blir køen kortere for de andre. Dette er positivt for alle, også for samfunnet og statskassen.

Dermed kan vi avlive en myte, nemlig at personer med helseforsikring sniker i den offentlige helsekøen.

Mer fra: Kultur