Kultur

Det å være mokka

Spellemannprisen 2012 vil bli husket for én ting: en klein vits som ikke var ment å fornærme noen, men som mange lot seg fornærme av. Har noen hjerte til å fortelle Ricky Martin at hans favoritt-hudfarge er blitt rasistisk?

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

«Vet du hva, når jeg ser på dere to så får låten plutselig et nytt navn, mokkamann, hehe.»

Plumbos vokalist og Spellemannprisen-vinner Lars Erik Blokkhus byttet ut en ø med en o og trodde han var morsom, når han henviste til hudfargen til Madcon-duoen rett før takketalen for vinnersangen «Møkkamannen». Alle liker vel mokka? Blokkhus fikk straks beskjed om at mokka var ut, med buing fra salen og senere en kald øl nedover hodet, etterfulgt av en kald dusj i media for å ha levert en «rasistisk» kommentar.

Sommeren 1999 hadde Norge en helt annen oppfatning av hudfargen mokka.

«Her lips are devil red, the skin's the color mocha» gikk refrenget til Ricky Martins største låt «Livin' la vida loca» som vi alle gikk og sang på i mange uker. En kan knapt komme fra en kveld med karaoke uten å ha sunget denne sangen. Alle har sunget denne sangen, til og med Madcon. Den gang var hudfargen mokka ettertraktet - nå er den tabu og rasistisk å henvise til.

Apropos tabu og hudfarge...

Noen år siden var jeg på en Madcon-konsert i Lillestrøm. Etter noen andre artister hadde varmet opp, var det snart Madcon sin tur til å stå på scenen. – Negerne kommer snart, sa den hvite MC-en som holdt publikum varme. Vi jublet alle sammen; svarte, hvite og alt mellom. MC-en ble ikke buet av scenen eller kalt «fittehøl» av Tshawe - det var en del av showet å bli kalt neger.

Senere møtte jeg på Tshawe, han var fortvilet en kveld på rockebulen Last Train. Han deltok da i Skal vi danse og trodde ikke han kom til å vinne, fordi han var for mørk i huden. Det var visst forferdelig vanskelig å være han på det programmet, og ellers. Media behandlet ham dårlig fordi han var svart, det var så urettferdig, klagde han. Kort tid etter vant han konkurransen.

Jeg tror ikke det har vært veldig vanskelig å være Tshawe siden den gang.

Noen syns å huske at Tshawe kalte sin dansepartner bleik når han deltok i dette programmet. På Senkveld deltok Madcon-gutta i et innslag der de påpekte at Truls Svendsen "er helt hvit" - men det var jo morsomt! Å kalle noen bleik(fis) i Norge er ganske ukontroversielt - selv om det er negativt ladet. Ingen vil være bleikfis - men skal vi tro Ricky Martins sang, og suksessen til solstudioer og sydenturer her til lands - er det svært mange som vil være fargen mokka. «Mocha» kan du få kjøpt i en hver respektabel kosmetikkbutikk.

Men nå er det altså rasisme å kalle noen mokka - men helt greit å kalle noen bleikfis. Den som trodde rasisme handlet om å si noe negativt om noen må tro om igjen. Apropos rasisme og Madcon, noen røde lamper begynte å blinke når disse to stikkordene havnet sammen. Etter litt graving i arkivene kommer jeg på det.

«Pakistanis, Moroccans, blacks and gooks» åpnet Madcon-sangen «Doo wop» med i 2004, en sang som klatret til nr. 11 på VG-lista. Det kan hende ikke alle er klar over dette, da noen versjoner av sangen som gikk på TV og radio hoppet over det rasistiske ordet gook (den engelske versjonen av «guling»). Norske medier nevnte aldri denne rasistiske sangteksten. Asiateren som stilte opp i videoen følte vel at Madcon ikke mente noe nedsettende med det. Mon tro om det samme gjelder Blokkhus og mokka?

Jeg syns det er helt greit å være mokka. Det burde Madcon, og.

Likte du innlegget? Følg meg på Twitter, da vel!

Mer fra: Kultur