Kultur

Oslo World Music på egne bein

I kveld åpner årets Oslo World Music Festival (OWMF) 2011 i visshet om at de fra nå av skal stå på egne bein.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

I går konkluderte Kulturdepartementet med at festivalen blir en selvstendig stiftelse, med en årlig statlig støtte på 4,4 millioner kroner. Dermed er et års ørkenvandring snart ved veis ende for en festival som har levd i uvisshet siden samme departementet fant ut at den skulle skilles ut fra Rikskonsertene. I Kulturdepartementets avgjørelse slås det fast at nåværende festivalsjef Alexandra Archetti Stølen vil bli tilbudt samme stilling ved den nye stiftelsen Fortsatt gjenstår det å oppnevne et styre og bestemme en egnet organisasjonsmodell før navlestrengen til Rikskonsertene klippes formelt 1. januar 2012. Men med denne løsningen burde en videreføring av festivalens visjoner og egenart være garantert.

«Etter at OWMF ble etablert under Rikskonsertene har den utviklet seg til å bli en viktig institusjon på verdensmusikkfeltet. Det er nå riktig at Oslo World Music står på egne bein», sier kulturminister Anniken Huitfeldt i en pressemelding. Likevel framstår fortsatt ideen om å skille festivalen ut fra Rikskonsertene som en fiks idé. Under Rikskonsertene har OWMF blitt en internasjonal prestisjefestival som årlig har fått verdensstjerner og nye spennende strømninger innen verdensmusikken til Oslo og Norge. Fordelene med samværet har vært mange, ikke minst i forhold til synergieffektene mellom festivalen og Rikskonsertenes nasjonale turnéprogram. Rikskonsertene vil bli svekket når OWMF forsvinner. OWMF vil svekkes av å miste de instrumentelle garantiene som moderorganisasjonen har bidratt til, og som den selv tok initiativ til da verdensmusikkfestivalen ble en realitet i 1994. Med andre ord er det et langt og fruktbart samarbeid som nå tar slutt.

Alternativene som departementet har vurdert var å legge festivalen inn under enten Melafestivalen eller Øyafestivalen. Ingen av delene ville slått positivt ut for Oslo World Music Festival. Det ville i tillegg blitt en hemsko for de andre festivalene. Hver festival, sin visjon, kan være en god regel i dette feltet. Oslo World Music Festival er for etablert, både innen sitt eget publikumsmessige nedslagsfelt og innen det internasjonale festivalmiljøet, til å bli underbruk av en annen festival. OWMF har ikke bare en musikkpolitisk linje og egenart som den alene må svare for. Den har også en underliggende politisk rolle i det norske samfunnet som bidrar til fellesskapsforståelse og kulturell verdiskapning.

I kveld går startskuddet for årets festival. På plakaten de neste fire dagene står verdensnavn som Paco de Lucia, Hakim, Anouar Brahem, Dhafer Youssef, Bombino, Asa og Rim Banna. Hver for seg en liten sensasjon i seg selv, men det er den samlende effekten og den grunnleggende ideen som virkelig gir tyngde. Nå kan forhåpentligvis festivalen trygt planlegge neste års artistmønstring i Oslo.

Mer fra: Kultur