Kultur

Ad forvaltningen av Statsskog

Når staten går inn og benytter 1 725 millioner til oppkjøp av tidligere Borregaard Skoger AS, bør regjeringen legge opp til en politikk hvor befolkningen får en nærhet til de nyervervede eiendommene. Derfor trengs det en forvaltningsplan basert på demokratiske beslutninger.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

LO Stats fylkeskartell for fylkene Hedmark, Oppland, Oslo og Akershus, har derfor en felles anmodning ovenfor politikerne om at statsskog må bli en mønsterbedrift på god offentlig skogforvaltning. Uttalelsen er som følger;

AD STATSKOG OG FREMTIDIG FORVALTNING

LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus er veldig tilfreds med at politiske myndigheter gikk inn ogkjøpte de tidligere Borregaard skoger, og at man på denne måten kan sikre at viktige skogsverdier forblir i norsk eie.

Prisantydningen på det tidspunktet Borregaard skogene ble lagt ut for salg, ble stipulert til 1 mrd kroner. Prislappen endte opp med 1 725 millioner kroner - for 1,1 millioner dekar areal, hvorav 750.000 dekar er produktiv skog.

(Jf Dagens Næringsliv hadde eiendommene en bokført verdi på 300 mill kroner i Orkla sine regnskaper).

I 1993 endret Statsskog eierform, fra forvaltning over til et foretak – og det nye selskapet fikk navnet Statskog SF.

Statsforetaksformen ble valgt fordi Statsskog skal drives etter “bedriftsøkonomiske prinsipper”, heter det i grunnlaget for beslutningen om omdannelsen til foretak. Videre heter i forretningsideen at, sitat;

“Eiendommene skal drives effektivt med sikte på å oppnå et tilfredsstillende økonomisk resultat”.

Statskog SF kjøpte opp de 3 selskapene, Borregaard Skoger A.S, AS Børresen og Borregaard Vafos AS. Disse har fått navnene Statsskog Glomma AS, Statsskog Børresen AS og Stastskog Vafos AS. Det er opplyst at selskapene opprettholdes av skattetekniske årsaker.

LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus vil at;

- Statsskog AS og tidligere selskaper underlagt Borregaard skoger AS m.fl bør fusjoneres til et selskap, og at selskapene innvilges skatteamnesti ved en eventuell fusjon.

- Statens skoger bør bli et “utstillingsvindu” i internasjonal sammenheng på drift og forvaltning, og ut fra klima og miljøhensyn

- Statens skoger må få en politisk forankret forvaltningsplan bygd på fellesskapets og demokratiske interesser som styrende. Hensikten er å forhindre at prosess hvor fellesskapets midler blir benyttet til “å kjøpe dyrt, for neste omgang sponse/ selv billig på spekulativ basis. Statsskog bør fremstå som statens og nasjonens eiendom!

Hvordan bør de offentlige verdiene forvaltes i folkets interesser?

LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus mener det vil være i folkets interesser å legge nasjonale politiske føringer på hvordan Statsskogs tidligere eiendommer/ arealer, og de tidligere Borregaard Skoger skal forvaltes i fremtiden. I den grad det er mulig – bør en tilstrebe en tverrpolitisk enighet om fremtidig forvaltning av skogene. Derfor vil LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus anmode om atregjeringen utarbeider retningslinjer og legger føringer for videre drift ut fra fellesskapets interesser. Det bør tas hensyn til at eiendommene skal driftes på en måte som gir tilfredsstillende økonomiske resultater.

Fra Statsskogs nettsider fremgår det, sitat;

“Kjøpet gir en bedre arrondering av Statsskogs skogarealer og vil gi mulighet for en mer effektiv og fleksibel avvirkning. Det gir Statsskog mulighet til å øke avvirkningsvolumet og dermed sikre et velfungerende marked, samtidig som ytterlige verdiskapning kan utvikles knyttet til jakt og friluftsliv.

Det er også slik at Landbruk- og matdepartementets forskrifter langt på veg setter en stopper for ytterligere verdiskapning på området jakt/fiske.

Kjøpet åpner også for en rearrondering på nasjonalt plan av Statsskogs arealer.

Statsskog tar sikte på å selge ut spredte skogteiger som vi eier fra før av, til lokale skogeiere. Dette kan bidra til en mer rasjonell eiendoms- og driftsstruktur, og vil være fordelaktig både for Statsskog og private skogeiere”.

Sett ut fra at “Statsskog skal drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper”, og ovenstående tekst, og med en svært høy prislapp/ lån på nyervervet eiendommer/ arealer, frykter LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus at det kan bli for strenge forretningsmessige krav til Statsskog på inntjening og fortjenester. Forhold som kan være i strid med nasjonale fellesskapsinteresser, eksempelvis gjennom oppsplitting og nedsalg. Derfor mener LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus atnår det politisk er tatt en beslutning om kjøp, bør det også ligge politiske føringer på hvordan eiendommen skal forvaltes.

LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus vil - med bakgrunn i ovennevnte - be om at blant annet følgende forslag vurderes tatt inn i en eventuell langsiktig nasjonal plan for Statsskog og underliggende selskaper;

· Statsskog og deres underselskaper bør slås sammen til et selskap, med en langsiktig felles forvaltningsplan basert på nasjonale interesser.

Etablere nærings- og forskningsmessig produkt- og ressursutvikling, med tanke på å skape nye arbeidsplasser basert på de ressurser som selskapet rår over, og på denne måten sikre og realisere fellesskapet verdier.

· Utvikle en plan på hvordan befolkningen kan nyttiggjøre seg arealene til friluft, jakt og fiske og de ressursene som arealene byr på.

· Vedlikehold og videreutvikling av bygningsmasser med tanke på rekreasjons- og friluftsliv.

· Hvordan arealene kan utvikles med tanke på bærekraftig utvikling, naturvern/ skogvern, og være en modellbedrift på forvaltning av skog- og friluftsområder.

· Utbygging av infrastruktur i den hensikt å gi befolkningen adgangs- og bruksmuligheter

· Strategier på hvordan Statskog gjennom nettverksbygging kan bidra, utvikle og samarbeide med lokal næringsvirksomhet og kommuner om å utnytte ressursene best mulig ut fra fellesskapets interesser.

· En plan for utnyttelse av den eksisterende kompetansen i både Statskog og underliggende selskaper.

LO Stat – LO Stat – Hedmark, LO Stat – Oppland og LO Stat - Oslo og Akershus mener at en slik nasjonal plan må underlegges en sterk grad av politisk styring, kontroll og revisjon!

Mer fra: Kultur