Kultur

Avgiftsfritak for bensinhybrider NÅ!

Regjeringens avgiftslettelser for dieselbiler i 2007 har hatt sin virkning. Aldri før har det vært så mange dieselbiler på veiene som nå, og aldri har miljøene i byer og tettsteder vært mer helsefarlige.

Dette er et debattinnlegg som gir uttrykk for skribentens holdninger og meninger. Du kan sende inn debattinnlegg til debatt@dagsavisen.no.

Vitenskapen hadde trange kår da avgiftsbeslutningen ble fattet. Det var nesten bare Astma- og Allergiforbundet (NAAF) som slo alarm om farlige utslipp fra dieselmotorer. Saken burde den gangen selvsagt ha vært nærmere undersøkt, for nå i etterkant viser det seg at dieselbiler, også de med fabrikkmontert partikkelfilter, rett nok slipper ut litt mindre CO2 (som for øvrig er helt ufarlig for mennesker og dyr) enn tilsvarende bensinbiler – men de slipper til gjengjeld ut mangfoldige ganger mer NO2 og mikropartikler, som er svært farlig, og særlig merkbart for hjerte- og lungepasienter.

Det lumske er at helseskadene kommer gradvis, og de færreste er oppmerksomme på symptomene. Pasienter som kjenner sin egen kropp godt, kan dog merke forverret angina, eller øket slimdannelse i lungene og dels tyngre pust. Ved større eksponering kan det komme akutte astmaanfall og til og med hjerteinfarkt. Slik bør det ikke være i et land som i utgangspunktet har mengder av frisk luft!

Den enkelte dieseleier er sikkert et utmerket menneske, det er kjøretøyet hans eller hennes som er helsefarlig. Derfor må dieselbølgen rulles tilbake, men helst selvfølgelig uten økonomiske ulemper for alle dem som siden 2007 er lokket av Regjeringen til å kjøpe disse miljøødeleggende doningene. Dette er ikke et vanlig politisk spørsmål, dette er en sak om folkehelse, der det ikke er flertallet, men vitenskapen som har rett, og som bør råde.

Det vil neppe ha noen hensikt å endre vesentlig på drivstoffavgiftene. Men jeg synes nok at den miljøfarlige autodieselen bør koste litt mer enn den til sammenligning nesten miljøvennlige bensinen.

Det er bilavgiftene som må omjusteres, på basis av nøyaktige, vitenskapelige undersøkelser av bilmodellene, slik at det ikke lenger blir økonomisk fordelaktig å kjøpe biler med store NO2-utslipp, nær sagt uansett hvor lite CO2 de måtte slippe ut. Det hjelper lite med en noe mindre global oppvarming, hvis menneskene sykner hen og dør i mellomtiden. For meg er dette helt innlysende.

Skal vi da alle måtte kjøpe upraktiske el-biler? I framtiden engang, ja, men ikke nå. Løsningen på kort sikt er bensinhybrider. De slipper ut nesten ikke noe NO2. Dersom alle i Kongeriket kjørte bensinhybrid i dag, ville vi ikke hatt nevneverdige eksosplager. Kravet fra alle som føler omsorg for vårt felles miljø, må derfor være AVGIFTSFRIE BENSINHYBRIDER FRA 1.1.2012.

Mer fra: Kultur