Kultur

Satser på nye norske artister

Utenlandske artister selger stadig dårligere i Norge. Nå satser de fire store plateselskapene på ny norsk musikk.

– Det er lurt å satse på nye norske artister. Alle de store plateselskapene er villige til å satse på norsk musikk nå, sier Yngve Næss, norskansvarlig i Norges største plateselskap Universal.

Torsdag denne uka starter Bylarm, bransjetreffet og publikumsfestivalen som er det store utstillingsvinduet for ny norsk musikk. Hit kommer platebransjen for å se nye norske artister i aksjon, og vurdere hvem de skal skrive kontrakt med. I år er de nye norske talentene mer ettertraktet enn noen gang. For tallene fra platesalget i 2008 viser at norske artisters andel av det totale platesalget øker jevnt, mens utenlandske artister selger stadig mindre. I 2000 ble det omsatt internasjonale album for 799 millioner kroner, mens norske plater solgte for 161 millioner.

Berettiget kritikk

I 2008 har salget av plater med utenlandske artister sunket til 327 millioner kroner, mens salget av norske plater har økt til 205 millioner. Dermed er norskandelen av platesalget gått opp til 40 prosent i 2008, fra under 20 prosent i 2000, ifølge tallene fra platebransjens organisasjon IFPI, gjengitt i bransjebladet Faro. De fire store norske plateselskapene – EMI, Universal, SonyBMG og Universal, alle avdelinger av multinasjonale selskaper – står for tre fjerdedeler av det norske platesalget. Disse selskapene har de siste årene fått kritikk for å satse for lite på norske debutanter. Nå sier alle de fire store at det er på tide å satse nytt og norsk.

– De siste fem årene har det vært få norske utgivelser på Warner. Jeg vil bygge opp Warners norskavdeling til det nivået det var før, sier Guttorm Raa. Han overtok som daglig leder for Warner Music Norge i 2007, og har brukt tida til å øke selskapets stall av norske artister. De siste månedene har Warner solgt til gull av både rockartisten Tommy Tokyo og dansebandartisten Frøya, begge nye signeringer til selskapet. For to uker siden skrev Warner kontrakt for å gi ut plate med Amina Sewali (se intervju), og i 2009 vil han gi ut flere nye norske artister enn noen gang. – Vi satser på nye, ikke-etablerte artister. Og artistene vi signerer, vil vi jobbe opp over flere år og flere album, sier Guttorm Raa. Til høsten lover han debutalbum fra både Amina Sewali og Narum, en søskentrio fra Toten som lager countryrock med tekster på dialekt. Han regner også med å signere ytterligere fem-seks nye artister til Mariann, Warners nye etikett for dansebandrelatert musikk, og to-tre til moderlabelen Warner.

Solodebutanter

I dag gir SonyBMG ut den nye plata til den unge Bergensartisten Mattias Tellesz. Samme dag kommer EMI med solodebuten til Stein Tore Bjella fra bandet Tolv Volt.

– Norsk musikk blir viktigere og viktigere, og tar andeler fra internasjonal musikk. Skal vi være med i gamet, må vi investere i nye norske artister, ikke bare de etablerte, sier Bjørn Rogstad, direktør i EMI Music Norge.

Etter å ha sett Oslo-rockerne Howl på Bylarm i fjor, skrev han kontrakt med dem, og gir ut deres andre album i løpet av høsten.

I januar ga Universal ut solodebuten til artisten Name, og det andre soloalbumet til Kristin Asbjørnsen.

– Vi har alltid satset mye på norske artister, med 12-13 norske utgivelser i snitt årlig de siste ti årene, sier Yngve Næss i Universal. I tillegg til selskapets egen artiststall har Universal opprettet distribusjonsselskapet Sonet, som distribuerer utgivelser fra norske artister tilknyttet uavhengige plateselskap – Ida Maria, Turboneger, Superfamily og en rekke andre.

– Det går an å lykkes med norske artister i større grad enn før.

De siste ti årene er det blitt legitimt å kjøpe norsk musikk, og det gjelder nå i alle sjangre. Se bare på Karpe Diem og MadCon. Det er moro at publikum er ivrig etter å kjøpe norsk musikk, sier Yngve Næss.

Mer fra Dagsavisen