Kultur

Gullpalmen til omstridte «Fahrenheit 9/11»

Aldri har vel en Gullpalme forårsaket et større kulturpolitisk jordskjelv enn den Cannes' jurypresident Quentin Tarantino delte ut i går kveld – til Michael Moore og hans anti-Bush-dokumentar «Fahrenheit 9/11».

– Hva har dere gjort? Jeg er helt overveldet sa Michael Moore da han mottokprisen i festivalpalasset i Cannes. Han kan virkelig spørre den mannen ogakkurat i denne sammenhengen er nok selv han svar skyldig. For åretsGullpalme-utdeling blir med dette en indirekte kritikk av George W. Bushsstyre av USA. Da Moore mottok Oscar for sin forrige film «Bowling ForColumbine» brøt ifølge han selv helvete løs. Nå er det garantert reprise ogvel så det ettersom «Fahrenheit 9/11» kritiserer Bushs handlinger før ogetter 11. september hans nære forretningsforbindelser med Saudi-Arabias BinLaden-familie og for å ha ledet USA inn i en krig basert på en løgn. Filmenbalanserer mellom humor og krass satire og filmopptak avsløringer ognyhetsanalyse. Men filmen innehar i tillegg alle de filmatiske kvalitetenesom forsvarer at den er den andre dokumentarfilmen som vinner Gullpalmen iCannes-festivalens 57-årige historie. Den kunne også hente inn en annen prisved festivalen den internasjonale kritikerprisen FIPRESCI.

Michael Moores «Fahrenheit 9/11» har vært det store samtaleemnet under heleCannes-festivalen og det av flere grunner. Før festivalstart ble det kjentat Disney i USA trakk seg fra avtalen om å distribuere filmen angiveligfordi Bush-kritikken ikke stemte overens med konsernets familiepolicy ogskatteinteresser i Florida der president Bushs bror er guvernør. Underfestivalen lot Moore det skinne gjennom at filmen også ble forsøkt stoppetav filmens første produsent Mel Gibsons Icon Films. Icon skal ha fått entelefon fra en topprepublikaner som truet med at Gibson kunne glemmeframtidige invitasjoner til Det hvite hus om han finansierte filmen. Ogetter at filmen ble vist i Cannes er det ikke vanskelig å forstå hvorfor.

Prisen blir dermed ikke bare en hyllest til Moore og den hardt pressedeamerikanske ytringsfriheten men en smekk over fingrene til en filmbransjesom lar seg styre av marked makt og penger. Juryen på ni besto for øvrig avså mange som tre amerikanere Tarantino selv skuespilleren Kathleen Turnerog regissøren Jerry Schatzberg («Scarecrow»).

Prisene for øvrig ble delt mellom en rekke av de 18 andreCannes-finalistene. Dagsavisen tippet på forhånd koreanske «Old Boy» somGullpalme-vinner men den måtte ta til takke med juryens Grand Prix en prissom dette året må tolkes som en pris til den filmen som rent kunstneriskfortjente Gullpalmen. Overraskelsen er at verken Walter Salles «TheMotorcycle Diaries» eller Wong Kar-wais «2046» fikk noen priser mens TonyGatlif kunne ta med seg regiprisen for sin noe labert mottatte grensefilm«Exils».

De viktigste prisene:

Gullpalmen: «Fahrenheit 9/11»

Grand Prix: «Old Boy»

Beste skuespiller: Maggie Cheung I «Clean»

Beste skuespiller: Yuuna Yagari I «Nobody Knows»

Beste regi: Tony Gatlif for «Exils»

Beste manus: Agnes Jaoui og Jean-Pierre Bacri for «Comme une Image»

Jyryens pris: «Tropical Mylady»