Kultur

Langtekkelig om samene

At samisk kultur er rik og spennende er det ingen tvil om. Derfor er det rart at et dataspill om det har blitt så kjedelig.

Dagsavisen anmelder

BARNESPILL

Det er norske Minimedia som har utviklet spillet «SÁIVU» med støtte fra blant annet Norsk kulturråd og Fond for lyd og bildet. Målet er å gi spilleren kunnskap om samisk kultur ved å løse oppgaver i løpet av de åtte samiske årstidene. Først velger du språk - norsk eller samisk - om du vil være gutt eller jente, og hvilken type kofte du skal gå med. Ut fra hvilket området koften kommer fra får du designe en runetromme. Denne kan du slå på hvis du står fast i spillet. Da dukker det opp en gammel kone som kommer med tips om hva du skal gjøre videre. Helt i starten må man sette opp og innrede en lavvo. Videre skal spilleren blant annet lokke til seg dyr ved å joike, plukke bær og urter til sjamanmedisin, overvinne overnaturlige, mytiske vesener og dra på isfiske. Hver gang du har klart alle oppgavene i en årstid drar du til «offersteinen» og legger fra deg noe du har laget, fanget eller brukt for å løse oppgavene.

Å spille norskutviklede spill føles alltid som å reise tilbake i tid. Enkel grafikk, loopet musikkspor (dog veldig stemningsfullt), få kommandoer og kort spilletid. Det er ikke bare negativt. Dette er med på å gjøre spillet enkelt og intuitivt også for de minste. I tillegg har stemmeskuespillerne gjort en god jobb. Jeg ser heller ingen grunn til at «SÁIVU» ikke egner seg for barn også under fem år, i alle fall med hjelp fra mor og far. Problemet er nok bare at det kan bli kjedelig i lengden for utålmodige smårollinger og voksne. For mens mystiske sagn, jakt og sjamaner burde legge grunnlag for et spennende dataspill for de minste, har «SÁIVU» til tider blitt en tålmodighetsprøve med for mange gjentakelser. Det er nemlig stort spenn i hvor godt oppgavene fungerer. Å overvinne hulder, sjøorm og utburd er morsomt en stund, men å dra på jakt blir for realistisk med tanke på ventetida. Gjesp.

Spillet avsluttes med en quiz hvor man blir testet i det man har lært underveis. Det hadde festet seg overraskende mye info om dyrespor, reintyper, buskvekster og kofter. Så det er ikke tvil om at en som gjennomfører spillet kan plukke opp litt av hvert om samisk kultur og Finnmarks plante- og dyreliv. Spillet vil likevel neppe sees på som underholdning, men kan sikker fungere godt i klasseromsammenheng.

inga.semmingsen@dagsavisen.no