Kommentar
Matbutikkene lurer og lopper oss
Dagligvarer som vi tror er billigst, er ikke alltid billigst.
Det er ikke alltid lett å finne fram i jungelen av dagligvarer.
Butikkjedene har sine egne merkevarer. Disse utgjør en stadig større andel av dagligvaremarkedet. Her ligger fallgruven til å bli lurt, og i neste omgang til å bli loppet ekstra når vi kommer til kassa.
Matvareprisene har det siste året økt dobbelt så mye som den samlede inflasjonen. De tre store matvarekjedene – Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 – skor seg godt. De store taperne er forbrukere som har minst å rutte med og dermed bruker mest av inntekten til å kjøpe dagligvarer.
Norgesgruppen er desidert størst med butikker som Kiwi, Meny, Spar og Joker. Gruppen la nylig fram resultatet for i fjor. Overskuddet ble 4,9 milliarder kroner. Dette er en økning på over en halv milliard fra året før.