Innenriks

Vil pakke sammen 
matpakkekjørerne

SAMFERDSEL: Oslo Venstre vil utrede muligheten for å avspise matpakkekjørerne med bare ett kjørefelt i rushtida, og gi dem som kjører elbil enda bedre kår.

Under årsmøtet i helga ble det vedtatt at lokallaget ønsker å få vurdert innføring av såkalte miljøfelt på hovedinnfartsårene til Oslo.

* Foruten elbiler skal disse miljøfeltene være forbeholdt deler av nyttetrafikken og dem som bedriver samkjøring ved å ikke være alene i bilen, er tanken.

* Bussene vil dermed få kollektivfeltene for seg selv.

* Bare tredje og siste felt blir for dem som kjører alene.

- Vi trenger å se kreativt på hvordan vi bruker de ulike kjørefeltene. Forhåpentlig vil innføringen av miljøfelt forsterke overgangen til en renere bilpark, stimulere til at flere reiser sammen og føre til bedre framkommelighet for kollektivtrafikken, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

Les også: Ny E18 kan bli bom-mareritt

- Aktuelt i Vestkorridoren

Innføringen av miljøfelt er spesielt aktuelt på E18 vest for Oslo, mener han. Køproblemene i Vestkorridoren er blitt så omfattende at Statens vegvesen nå ønsker å bruke inntil 40 milliarder kroner for å få på plass stort sett dobbelt så mange kjørefelt som i dag. For å få finansiert utbyggingen kan det bli nødvendig med bompenger på inntil 158 kroner i en periode på 15 år.

I Dagsavisen lørdag uttalte flere medlemmer av Stortingets transportkomité at prisen på prosjektet må reduseres på en eller annen måte.

- Gjør den høye prisen for ny E18 det mer aktuelt med miljøfelt der?

- Vi trenger uansett å se på muligheten for miljøfelt. For Venstre er det viktig at utbyggingen av E18 ikke går på bekostning av store kollektivtiltak som Fornebubanen, svarer Elvestuen.

- Og så må politikerne, først og fremst fra Akerhus, gjøre en vurdering av om de er villige til å akseptere så høye bompengesatser for å få gjennomført et så stort samferdselsprosjekt, tilføyer han.

Vanlig å kjøre alene

I stor grad er det matpakkekjørerne som er skyld i de lange køene på E18 i Vestkorridoren. Tall fra Statens vegvesen viser at det i 2012 i gjennomsnitt bare var 0,15 passasjerer i hver bil i Oslo i rushtida.

- Det er allerede fullt på veiene. Det eneste stedet det er god plass, er inne i personbilene. Dette vanvittige potensialet må vi utnytte, uttalte leder av samkjøringsprosjektet til Statens vegvesen, Arild Eggen, til Dagsavisen da.

Ifølge ham vil køene på veiene forsvinne hvis det blir slutt på matpakkekjøringen.

NSB på sin side, har innsett at de kan tjene gode penger på frustrerte matpakkekjørere i det sentrale Østlandsområdet. «Kjører du bil tur-retur Asker-Oslo i rushtrafikk, tar det vanligvis 1 time og 35 minutter. Reiser du med tog tar det 41 minutter. Det er 54 minutter mindre hver dag», var et av budskapene da togselskapet nylig la fram resultatene for rekordåret 2013.

- Vi trenger færre som kjører én og én i bilen. Det er en lite effektiv måte å transportere folk på, supplerer Elvestuen.

- Men kan det ikke fort bli totalt trafikkaos hvis alle matpakkekjørerne blir henvist til ett og samme felt i rushtida?

- Det viktigste er at de alltid vil ha alternativer, enten ved å reise kollektivt, eller reise flere sammen, eller også ved å ta valget og aktivt kjøpe og bruke en mer miljøvennlig bil, svarer Elvestuen.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen