Innenriks

Tut og kjør

Selskapet Ubers reise i Europa er en historie om søksmål, voldsomme streiker, men også skattesamarbeid.

Når NHOs årskonferanse i morgen går av stabelen skal det nye arbeidslivet og den såkalte delingsøkonomien under lupen.

Uber – som formidler kontakt mellom sjåfører og passasjerer gjennom en app, vises ofte til som et eksempel på et selskap innen denne økonomien. Selskapet med sete i USA har vokst kraftig i Norge på få år.

  • Det var titusener som brukte denne tjenesten i Norge i 2015.
  • Det er flere hundre Uber-sjåfører registrert i Oslo.
  • Registrerte driftsinntekter i 2014 var 654.000 kroner.

– Ubers operasjoner er en betydelig bidragsyter til den lokale økonomien. Vi skaper nye jobbmuligheter for tusenvis av mennesker i alle byene der vi opererer, mener leder Carl Endresen i Uber Norway.

Selskapet har lansert to tjenester i Oslo: Uber Pop og Uber Black. Uber Black er henting med en finere bil med profesjonelle sjåfører. Uber Pop er det Uber-godkjente sjåfører som plukker opp passasjerene i sine privatbiler.

LES OGSÅ: – Må omfavne delingsøkonomien

Dansk klem

Det er ikke bare i Oslo veksten i delingsøkonomien har vært markant. I Danmark har LO bestemt seg for å omfavne delingsøkonomien. Først og fremst for å klemme Uber og andre lignende tjenester inn i ordnende former. Danmarks nye LO-leder Lizette Risgaard sier til Berlinske Business at hun vil gå i dialog med Uber og andre virksomheter omfattet av deleøkonomien.

– Men vi vil heller kalle det plattformsøkonomi, for det har ikke noe å gjøre med å dele noe. Men som i andre land er det nok kommet for å bli – også i Danmark, sier Risgaard til Berlingske.

I Sverige er det bestilt en utredning av regjeringen som vil avgjøre Uber Pop sin framtid hos söta bror. I sommer ble en Uber Pop-sjåfør dømt for ulovlig taxivirksomhet av tingretten, og både Skatteverket og svenske Økokrim utreder nå om aktiviteten strider med gjeldende skatteregler, skriver den svenske avisen Dagens Industri.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Skattesamarbeid

Mens i Estland tester skattemyndighetene og Uber nå på nyåret et nytt samarbeid, der Uber-sjåføren kan sende inn inntektsinformasjon direkte til skatteetaten via mobilen, skriver den estiske avisen Arileht.ee. Skatteetaten legger deretter inn informasjonen i selvangivelsen.

I Barcelona har den lokale taxiforeningen vært en pådriver for at myndighetene skal ta grep. De mener det er ubalanserte konkurransevilkår mellom Uber og den tradisjonelle taxinæringen.

I Spania er det vedtatt forbud mot Uber Pop, skriver nyhetsbyrået Reuters. Den spanske domstolen har bedt EU-domstolen ta stilling til om disse nasjonale reglene er «lovlig og passende» under europeisk lov. Et av spørsmålene EU-domstolen er bedt å ta stilling til er om Uber skal forstås som en ren transporttjeneste eller en ren formidlingstjeneste. En dom er ventet i løpet av 2016.

Fransk vrede

I Frankrike har det vært voldsomme streiker arrangert av organiserte taxisjåfører mot Uber, noe som skremte selv artisten Courtney Love. Enken til Nirvana-vokalisten Kurt Cobain beskrev det som den skumleste dagen i sitt liv, da hun ble fanget midt opp i streiken, skriver New York Times.

Regjeringen har forsøkt å roe konflikten mellom taxi- og Uber-sjåførene ved å vedta nye reguleringen, som blant annet begrenser Ubers bruk av lokaliserings programvare for å finne kunder på gata, skriver Reuters.

Ubers Paris-kontor ble i vår raidet av fransk politi som en del av en etterforskning opp mot det nye lovverket. De konfiskerte 1.200 mobiltelefoner, noen datamaskiner og dokumenter, skriver Reuters.

På andre siden av kanalen ligger et av selskapets største markeder: Storbritannia. Det skal være rundt 20.000 Uber-sjåfører i London alene, skriver Washington Post.

Lokale myndigheter har foreslått flere restriksjoner som inkluderer at passasjerene må vente i fem minutter fra de bestiller en bil og til de starter taxituren, samt å forby sjåfører å jobbe med mer enn én operatør. Det spørs om forslagene blir gjennomført. 200.000 briter har skrevet under en underskriftskampanje mot forslagene.

LES OGSÅ: Ny økonomi redder klimaet

Slik er Uber mottatt i noen europeiske land

Norge

Titusener  brukte Uber i Norge i 2015, ifølge selskapet selv.  De opplyser å ha flere 100 sjåfører i Oslo allerede. Finansminister Siv Jensen (Frp) skal nå finne ut hvordan norske myndigheter skal forholde seg til de nye selskapene innen delingsøkonomien, som Uber og Airbnb.

Danmark

I Danmark vil LOs leder gå i dialog med Uber og andre virksomheter omfattet av deleøkonomien. – Men vi vil hellere kalle det plattformsøkonomi, for det har ikke noe å gjøre med å dele noe, sier leder Lizette Risgaard.

Sverige

I Sverige er det bestilt en utredning av regjeringen som vil avgjøre Uber Pop sin framtid i Sverige. Lederen for utredningen har signalisert til svenske medier at et forbud mot tjenesten ikke er aktuelt.

Tyskland

I tyske byer som Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf har Uber trukket seg tilbake, etter tyske reguleringene skapte juridisk trøbbel for selskapet, skriver New York Times. Selskapet er likevel fortsatt sterkt til stede i hovedstaden Berlin.

Storbritannia

Storbritannia er et av Ubers største markeder. Det skal være rundt 20.000 Uber-sjåfører i London alene. Lokale myndigheter har foreslått flere restriksjoner som blant annet inkluderer at passasjerene må vente i fem minutter fra de bestiller en bil og til de starter taxituren.

Spania

Den spanske domstolen har bedt EU-domstolen ta stilling til om disse nasjonale reglene er «lovlig og passende» under europeisk lov. Et av spørsmålene EU-domstolen er bedt å ta stilling til er om Uber skal forstås som en ren transporttjeneste eller en ren formidlingstjeneste.

Frankrike

I Frankrike har det vært voldsomme streiker arrangert av organiserte taxisjåfører mot Uber. Regjeringen forsøkt å roe konflikten mellom taxi- og Uber-sjåførene ved å vedta nye reguleringen, som blant annet begrenser Ubers bruk av lokalisering programvare for å finne kunder på gata.

Estland

I Estland tester de nasjonale skattemyndighetene og Uber nå på nyåret et nytt samarbeid, der Uber-sjåføren kan sende inn inntektsinformasjon direkte til skatteetaten via mobilen, skriver den estiske nettavisen Arileht.ee.

Mer fra Dagsavisen