Hovedtillitsvalgt ved Postnord på Alfaset, Frode Danielsen, forteller at til tross for at det i dag ikke er en generell adgang til midlertidige ansettelser, er hele 15 prosent av de ansatte ved bedriften midlertidige. Hos andre er tallet enda høyere. Han frykter at andelen vil bli større når den nye arbeidsmiljøloven trer i kraft. FOTO: MIMSY MØLLER

Tillitsvalgt frykter masseoppsigelser

Tillitsvalgt i transportsektoren frykter dagens faste ansatte vil bli framtidens midlertidige når den nye arbeidsmiljøloven snart trer i kraft.

– Det har blitt en slags religion dette med bruken av midlertidige, sier Frode Danielsen, hovedtillitsvalgt ved Postnord på Alfaset.

Han står på gangveien over hallen som strekker seg over flere tusen kvadratmeter, og huser hundrevis av arbeidstakere. Det suser jevnt og høyt i bagasjebåndene som sørger for at gods fra over alt havner på rett plass.

Transportsektoren er en av Norges største bransjer, omsetter for over 100 milliarder i året, og over 20.000 nordmenn er medlemmer i Transportarbeiderforbundet. Men fagforeningen har i årevis kjempet hardt mot den utstrakte bruken av midlertidige, vikarer og innleid arbeidskraft i sektoren.

15 prosent vikarer

Allerede i dag, før den nye arbeidsmiljøloven trer i kraft og gir bedrifter adgang til midlertidige ansettelser, er hele 15 prosent av de ansatte ved Postnord midlertidige.

– I vår sektor har midlertidighet vært et problem lenge før endringene i arbeidsmiljøloven kom. Mange arbeidsgivere oppfører seg som om det har vært generell adgang til å ansette midlertidig hele tida. Det er ingen risiko, forteller Danielsen.

Frykter oppsigelser

Transportarbeiderforbundet har tidligere vært ute og fryktet at titusenvis av transportarbeidere vil miste sin faste jobb og bli flyttet over på midlertidige kontrakter når den generelle adgangen blir en realitet.

– Vi vet at det ble gjort tidligere i andre land når samme endringer ble gjort der. Blant annet i Sverige har enkelte kjørt store sluttpakkerunder, og så erstattet dem med midlertidige. Det var til og med en bedrift som sa opp alle ansatte. Så vi vet at det kan bli aktuelt for mange arbeidsgivere, advarer han.

Danielsen har jobbet ved Postnord siden 2008, men merket lenge før det at bruken av midlertidige var et problem i transportsektoren.

– Jeg flyttet til Oslo på begynnelsen av 2000-tallet. Allerede da merket jeg at den generelle adgangen var der. Da jobbet jeg på sentraldistribusjonen. Der var det en liten bedrift som kun benyttet seg av midlertidige, sier Danielsen.

Streiker

Hos Postnord tror han ikke bruken av midlertidige vil eksplodere framover. Etter lange og vonde streiker på 90- og 2000-tallet som blant annet omhandlet midlertidighet, tror han ikke sjefene tør. Men han kjenner flere eksempler.

– Jeg kjenner tilfeller som er ganske ekstreme, der de har som målsetting å ha minst 50 prosent midlertidig ansatte internasjonalt. Da går jeg ut ifra at de ønsker det i Norge også, advarer han.

Han er tydelig på hvorfor han mener midlertidighet er et problem: Du stiller svakere både som ansatt overfor sjefen, og som privatperson når du for eksempel skal søke lån i banken. Han forstår heller ikke bruken av midlertidige når det er dyrere for et dagsverk med en midlertidig enn en heltidsansatt.

– Når man er fast ansatt får man også et eierskapsforhold til jobben sin, og gjør ting utover det du er nødt til å gjøre. Du ser forskjellene i måten midlertidige og fast ansatte jobber på, sier Danielsen.