Innenriks

Tårner seg opp med reklame

REKLAMETÅRN: For tre år siden betalte Oslo kommune 40 millioner kroner til Hafslund for å fjerne reklametårnene. Men de står der fortsatt.

- Ingen ting har skjedd, sier en forarget Håkon Wium Lie i aksjonsgruppen Stans.no.

De har forsøkt å få fjernet reklametårnene siden de ble satt opp i 2005.

- Vi trodde kampen var vunnet i 2009, da Oslo kommune betalte Hafslund 40 millioner kroner for å bytte ut tårnene, påpeker han.

De i overkant av 40 reklametårnene i byen, som egentlig er nedstigningstårn over et hull i bakken hvor Hafslunds montører kan få adgang til tekniske installasjoner, skal vekk og erstattes med nye, reklamefrie tårn.

Men lite er skjedd siden det ble bestemt for tre år siden.

Fire meter høye

Disse tårnene, som er opptil fire meter høye og ofte kledd med lettkledde undertøysmodeller, skaper forargelse for mange.

- Det er tragisk at kommunen har brukt 40 millioner kroner på dette. Hafslund har fått betalt, men kommunen har ennå ikke fått noe igjen, sier han.

Reklametårnene er opptil fire meter høye, og med innlagt lys bak reklameplakatene, er de til sjenanse for mange. Noen steder er de så nær leiligheter at man nærmest kan bruke dem som leselys.

- Tårnene er upraktiske og tar mye plass, sier Lie, som imidlertid ønsker at de gamle nedstigningstårnene skal bestå.

- Disse har en historisk verdi og har skjønnhet i seg. Og de er reklamefrie, sier han.

Konkurranse

Etter en designkonkurranse ble det bestemt at de nye reklamefrie tårnene, «Pirouette», skulle erstatte de gamle.

Men fortsatt er ingen tårn oppe.

- De nye tårnene støpes også i støpejern, og vi slet lenge med å finne noen som kunne produsere dem. Vi har hatt en del tekniske utfordringer med produksjonen av tårnene, og det siste var at den danske produsenten hadde problemer med låssystemet, sier informasjonssjef i Hafslund Morten Schau til Dagsavisen.

De nye tårnene er designet slik at de ikke egner seg verken til reklame eller til å klistre opp plakater.

- Jeg tør ikke komme med noen ny dato, men vi håper at de første tårnene er oppe før sommeren, sier han og lover at det første tårnet vil bli plassert på et godt synlig sted i sentrum.

- Akkurat hvor har vi ikke bestemt, sier han.

I mellomtida håver reklamebyrået JCDecaux inn store penger på å henge opp reklame over store deler av byen.

Men reklamen lever ikke evig. De gamle nedstigningstårnene tilfredsstiller ikke dagens krav til funksjonalitet og HMS, blant annet rømningssikkerhet for Hafslunds mannskaper og utlufting. Hafslund Nett vil derfor uansett måtte skifte de fleste tårnene i årene framover. Og det gjør heller ikke de gamle originale tårnene, som det finnes rundt 100 av i Oslo.

- Mange av disse er fra tidlig på 1900-tallet. Noen vil bli byttet ut fordi de ruster eller blir ødelagt på andre måter. Noen har heller ingen praktisk betydning. Men vi har restaurert dem og utplassert dem, da de har en historisk verdi, sier informasjonssjefen.

Følger opp

Bystyremedlem Ivar Johansen (SV) spurte i fjor høst byrådet om progresjonen i saken. En del av svaret han fikk fra byråden, var: «Etaten har hatt jevnlig kontakt med Hafslund for å søke å få en god framdrift i arbeidet med å skifte ut reklametårnene.»

- Jeg synes at det er gått altfor lang tid i denne saken. Nå håper jeg at det virkelig blir noe ut av utskiftingen, og jeg kommer til å følge denne saken nøye, sier Ivar Johansen til Dagsavisen.

tom.vestreng@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen