Tankskipet som kolliderte med fregatt hadde los og eskortebåt

Tankskipet Sola hadde både los og eskortebåt da kollisjonen med KNM Helge Ingstad skjedde. Tidligere marinetopp Jacob Børresen sier fregatten hadde vikeplikt.

 

Av Peter Tálos, NTB

Den 250 meter lange, fullastede tankeren Sola kom fra kollisjonen med fregatten Helge Ingstad med mindre skader. Den maltesiske tankeren hadde forlatt Stureterminalen på vanlig måte og hadde los og en egen eskortebåt som lå i bakkant av skipet da kollisjonen skjedde.

– Jeg ble oppringt av losens nærmeste leder i 4-tiden og fikk en kort orientering. Jeg fikk bekreftet at tankskipet ikke hadde skader som tilsi forurensing, sier losdirektør Erik Blom i Kystverket til NTB.

Kystverket har observert diesel fra fregatten, i form av tynn film, som har drevet et stykke nord for ulykkesstedet, og foretar kontinuerlig nye observasjoner for å overvåke situasjonen.

Les også: Flere oljefelt stengt ned på grunn av båtkollisjon

Ikke los i fregatten

Den aktuelle losen om bord vil avgi en forklaring for havarikommisjonen og andre som vil ettergå ulykken. Losdirektøren ønsker ikke å si noe om årsakssammenhengen rundt kollisjonen.

– Fregatten hadde ikke los, opplyser losdirektøren videre.

Blom opplyser at farvannet rundt Stureterminalen er travelt og at skipstypen aframax som Sola TS med sine 250 meter og lastekapasitet på 60.000 tonn råolje er en vanlig størrelse for losene å manøvrere.

Ifølge Sysla la tankskipet fra kai en halvtime før kollisjonen. Det skal ha vært gode værforhold i området da de to skipene kolliderte, og ifølge losdirektøren er Hjeltefjorden en åpen fjord som det bør være uproblematisk å seile i.

– Hadde vikeplikt

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregatten som var skyld i kollisjonen.

– Lastebåten kom ut fra land på styrbord side. Det er ingen tvil om at fregatten hadde vikeplikt, sier Jacob Børresen.

Børresen forklarer hvorfor KNM Helge Ingstad har fått så omfattende skader.

– Fregatter er lettbygde fartøyer med tynt skrog. Det er ikke overraskende at den får en dyp flenge når den kolliderer med en fullastet tankbåt.

Børresen sier dagens fregatter er bygget så lette som mulig for å kunne holde høyere fart og ha mer utstyr om bord.

Preget besetning

Forsvaret holdt torsdag ettermiddag en pressekonferanse etter kollisjonen mellom fregatten Helge Ingstad og tankskipet Sola. Kollisjonen skjedde klokken 4.03 natt til torsdag. Fregatten tok inn vann og drev på grunn. Besetningen på 137 personer ble evakuert og åtte ble lettere skadd.

Åtte personer er rapportert skadd etter kollisjonen. To av de skadde ble sendt til Haukeland universitetssjukehus og seks til kontroll på legevakten. To er fremdeles på legevakten torsdag ettermiddag, mens de fire øvrige er tilbake på Haakonsvern.

– Jeg har møtt besetningen. De er preget av det som har skjedd, men vi tar godt vare på dem, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, sjef for Sjøforsvaret.

Besetningen tas hånd om på et mottakssenter på Haakonsvern. Det er også opprettet et pårørendesenter og en pårørendetelefon.

– Fartøyet manglet styreevne rett etter hendelsen, sier kommandør Sigurd Smith i Sjøforsvarsstaben.

Han sier de har grunn til å tro at styreevnen ble borte som følge av kollisjonen. (NTB)