Når du blir vant til å bruke tid på frokosten, føles det ikke lenger stressende, mener Jon-Frede Engdahl og Katrine Bratlie Engdahl. FOTO: THOMAS WINJE ØIJORD/NTB SCANPIX

Tanker opp før avgang

KOSTEN: Å starte dagen uten frokost er som å kjøre bil med tom tank, mener matgründer Jon-Frede Engdahl.

Innenriks

- Maja, kan du hjelpe til med å dekke på bordet?

Dagslyset er i ferd med å fortrenge nattemørket når maten kommer på bordet hos familien Engdahl. Ella og Maja (begge 4) går fremdeles i nattøyet, mens broren Herman (14) tar en tidlig havregrøt.

- Folk skylder ofte på dårlig tid når de ikke spiser frokost. Jeg ser på det som en investering, ikke tapt tid. Frokost gir energi, og du får en god start på dagen, sier pappa og matgründer Jon-Frede Engdahl.

Nylig ga han ut boka «Frokost med Kolonihagen» om måltidet han mener er blant dagens mest forsømte.

Lett tilgjengelig

På kjøkkenbenken står blenderen som hver morgen durer sammen det familien kaller superjuice. Superjuicen består av juice, frosne bær og frukt, litt avhengig av hva de har for hånden. Yoghurt, hjemmelaget mysli og kaffe er også ting som får plass på frokostmenyen - samme hvor travel morgenen er.

Frokosten trenger ikke å ta lang tid, mener Jon-Frede og kona Katrine Bratlie Engdahl. Men du må ha det du trenger, og du må ha det lett tilgjengelig. I kjøkkenet på Ekeberg har blenderen og kaffekvernen fast plass på benken. Husets mysli er laget for lengst og står på glass.

- Vi har tre nivåer på frokosten: Den kjappe som går på noen minutter, den vi spiser når vi har middels med tid, og den lange frokosten. I helgene får vi ofte besøk og kan bruke et par timer, forteller Jon-Frede.

I dag står middelsvarianten for tur. Det halvstekte brødet har fått sin tilmålte tid i stekeovnen. På ei fjøl ligger spekepølse, leverpostei, agurk og tomat.

Blodsukkernivået

Også nevrolog og overlege Are Brean ved Oslo universitetssykehus priser dagens første måltid. Han har skrevet om den viktige frokosten i «Studentkokeboka» og forteller at måltidet bør inneholde mat som får blodsukkeret opp på riktig nivå, og som holder det der en god stund.

Men maten i seg selv er også viktig: Grove kornsorter, fiber, fett fra nøtter og frø, frukt og juice eller melk. Får du i deg dette før du stikker på jobb eller skole, kan du iallfall ikke skylde på frokosten hvis det blir en dårlig dag. Da får du også i deg såkalt langsomme karbohydrater, som sørger for rett blodsukkerstigning, ifølge nevrolog Brean. (NTB Tema)

Hvorfor bør du spise frokost?

En skikkelig frokost har god effekt på hukommelsen og konsentrasjonen utover dagen. Hjernen trenger et jevnt, lavt blodsukker for å jobbe bra.

Regelmessige frokostspisere holder trolig lettere vekta. En amerikansk studie blant tenåringsjenter viste at appetittreguleringen og hormonbalansen ble bedre med frokost innabords. Frokosten sørget også for mindre småspising på kveldstid.

Forskning tyder på at kolesterolnivået har godt av frokost. Det samme har blodtrykket og kroppens fettbalanse.

De dyre - og ofte usunne - kioskvarene virker alltid mer forlokkende når du er sulten. Får du en metthetsfølelse som varer utover dagen, blir kiosken litt mindre attraktiv.

Kilde: Are Brean, «Studentkokeboka», Kom forlag (2013)