Innenriks

Sykkelen gir henne superkrefter

LONGTAILSYKKEL: Storhandel, besøk på hagesenteret eller piknik på Bygdøy. Det har aldri vært så lett og morsomt som nå. Tharan Fergus laster opp den elektriske langsykkelen og tråkker i vei.

Det finnes en variasjon av smarte sykler. Enten du er på jakt etter en lang sykkel som er bygget for å ta med flere barn og mye bagasje, en morsom sykkel som gir deg superkrefter i motbakkene, eller en genial sykkel som du kan klappe sammen og ta med deg på bussen eller toget. Mange sykler finner du på nett, og stadig flere sykkelbutikker har begynt å ta inn alternative sykler.

I november i fjor skulle Tharan Fergus bare innom sykkelbutikken EVO Bikes på Storo for å få seg en vintersykkel. Det endte med hodestups forelskelse - i en italiener. Mannen hennes forsto det var alvor da han fikk følgende tekstmelding fra sykkel­butikken: «Jeg er forelsket.».

Bakerisykkel

Den elegante såkalte «longtail-sykkelen» er håndbygget og inspirert av en klassisk, italiensk bakerissykkel fra Nord-Italia. El Ciclo Mugnaia har styrken til en skotsk arbeidshest og rekkevidden til en nederlandsk sykkel.

Den elektriske farkosten når en maksimumsfart på 25 kilometer i timen, og rekkevidden er 80 kilometer på samme batteri. Det er bare å laste opp med telt, soveposer og mat, eller blomsterjord og potter.

Og nå står forelskelsen i garasjen og breier seg blant sykkel­entusiastens andre sykler. Vi teller ti sykler i garasjen på Tåsen i Oslo. Vidunderet kostet 30.000 kroner.

Men Tharan Fergus har litt å gå på. Hun har bare hatt bil i ti år og bruker den nesten ikke. Den går bare om lag 4.000 kilometer i året.

Barna hennes på 29 og 19 er vokst opp uten bil. Hun på 14 var fire år da de fikk bil. Så familien har syklet, gått og tatt T-banen til barnehage og skole.

- I Oslo trenger man ikke bil. Jeg fatter ikke at folk gidder å sitte og stange i kø. Transportøkonomisk institutt sin reisevaneundersøkelse viser at 50 prosent av alle reisende mellom tre og sju kilometer foretas med bil. Det er en distanse som er superlett å gå eller sykle. All bilbruken skyldes dels tankeløshet og dels uvane.

Stort potensial

Tharan Fergus synes det er altfor mange sykkel­butikker med racer- og terrengsykler og for få med by- og transportsykler.

- Alle burde ha en sykkel med bagasjebrett og skjermer. Da blir man ikke grisete, og man kan handle med den.

Hun tror elsykkel-markedet har potensial til å bli stort. Du øker rekkevidden du kommer deg rundt på enormt, og du kan sykle langt uten å anstrenge deg noe særlig.

Selv er Fergus gammel konkurransesyklist. Hun er glad i fart og tar gjerne fram den lette hybriden.

Fergus sier at det finnes mange sykler med handlemuligheter, men få på det norske markedet. Det norske sykkelmarkedet er veldig sportsorientert. Jeg må nærmest krangle med butikken for å få på skjerm eller bagasjebrett. Hun sier bysyklene vi får i Norge ofte har for få gir. Men Oslo er en by med mange bakker, og da er det greit med sykler med mange gir.

Dårlig utvalg

Geir Anders Rybakken Ørslien driver nettstedet transportsykkel.no. Han peker på at bilforretninger kappes om å tilby praktiske flerbruksbiler med flest mulig nyttige finesser og størst mulig bagasjeplass, mens situasjonen i sykkelforretningene ofte den motsatte. Der er utvalget dominert av nedstrippede sportsmodeller. Ribbet for all unødvendig vekt, bygget for maksimal fart.

- Noen har begynt å velge seg sykler som tilsvarer stasjonsvognen, sier Geir Anders Rybakken Ørslien.

- De siste par åra har det skjedd en betydelig endring. Det er blitt en mye større interesse for sykler med stor nytteverdi. De man kan frakte barn og varer på. Men fortsatt er andelen mikroskopisk. Det selges årlig om lag 350.000 sykler i Norge. Lastesykler utgjør under 100, forteller han.

Bysykler

Dapper på Grünerløkka i Oslo har spesialisert seg på bysykler.

- Interessen har vært der lenge, men folk har hatt lite tilbud, sier Johan Brox, som er en av innehaverne av sykkel­butikken.

Hos ham kan folk få hjelp og råd. Nylig utvidet de verkstedet. De forhandler kvalitetssykler fra Europa. Særlig fra Finland og England.

- Målet er at sykkelen skal vare. Det er merkelig med folk, men ofte har de en dårlig sykkel fra Biltema, men tre dyre Bergansjakker, sier Andreas Doppelmayr.

Han viser oss de engelske Brooks-lærsetene. På et slikt syklet han fra Nordkapp til Sør-Afrika.

ester.nordland@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen