Innenriks

Slik vil de gjøre deg bilfri

Er du blant dem som «bare må ha bil»? Nå legges planene for hvordan du ikke lenger skal kunne bruke den unnskyldingen.

Bilde 1 av 4

– Poenget er å gjøre det enklere å leve uten bil, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– Jeg tror man i framtida kan klare seg uten privatbil også i store deler av Akershus, supplerer Solveig Schytz (V), leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Les også:Det skal bli bilfritt i Oslo sentrum

Fra dør til dør

Oppskriften på det som kan bety en bilfri hverdag for mange av de nær 1,3 millionene som bor i Oslo og Akershus, er å finne i prosjektskissen «Brukerdrevet innovasjon for enklere og mer bærekraftig hverdagslogistikk». Her omtales nye løsninger som blant annet:

* Kollektivtilbud både til og fra egen dørstokk.

* Barn som blir hentet hjemme når de skal til fritidsaktiviteter.

* Daglige reiseråd på telefonen om hvilke transportmidler det er lurest å bruke på en reise, avhengig av både vær- og føreforhold, køer og annet som kan påvirke reisen.

* Selvkjørende busser.

Følg Dagsavisen Oslo på Facebook!

Nasjonal konkurranse

Prosjektskissen er utarbeidet av Oslo kommune i samarbeid med Akershus fylkeskommune og en rekke andre offentlige og private samarbeidspartnere, i forbindelse med konkurransen «Smartere transport i Norge», som ble lansert av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i november. Premiepotten er på 100 millioner kroner, og Oslo og Akershus håper å kunne stikke av med halvparten av dette beløpet når vinneren kåres om få dager.

– Prosjektet vi har søkt om midler fra Samferdselsdepartementet til nå, vil være svært viktig for å utvikle nye løsninger der vi kan planlegge, bestille og kjøpe mobilitet i ulike former, sier Schytz.

– Noe av det spennende her er hvordan vi kan koble sammen kollektivreiser, sykkel og for eksempel bildeling i en felles reiseplanlegger med sanntidsinformasjon, som gjør at det blir enkelt å finne de gode løsningene, fortsetter hun.

Noen av framtidas transportløsninger er her allerede.

– Eldrebussene i bydel Nordre Aker, for eksempel, sier Berg.

Der har to minibusser siden september i fjor vært del av Ruters tilbud til dem som er fra 67 år.

Les også:Førerløs buss ga mersmak

Nye bussløsninger

– Bussene kjører en fast rute i bydelen og henter/bringer eldre på døra innenfor ti minutters avstand fra ruta, forteller pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Ved utgangen av april var det blitt gjennomført over 7.700 slike turer med disse bussene.

Berg tror at buss til døra også kan bli et populært tilbud for dem som sliter med store barnevogner og tunge handleposer.

– Vi har også et pilotprosjekt i Bærum hvor barn hentes på skolen, kjøres til trening og deretter hjem igjen med bussen, forteller Schytz.

– Og Ruters app for reiseplanlegging har på få år endret hvordan vi planlegger reiser og har gjort det mye enklere å reise kollektivt, tilføyer hun.

Også når det gjelder overflødiggjøringen av menn med godt humør, er ting på gang. Etter at et nytt regelverk for utprøving av selvkjørende kjøretøy trådte i kraft 1. januar, har flere meldt sin interesse for å teste ut dette.

– Ruter jobber allerede med uttesting av selvkjørende busser i Oslo og Akershus, forteller Schytz.

Vegdirektoratet kan fortelle om kollektivselskapet Kolumbus i Rogaland, som tester selvkjørende busser på Forus, OBOS, som har en lignende søknad til behandling, og en tredje søknad om intern transport på et industriområde.

Les også:Her skal bilene vekk, så Oslo-folk kan leke, drikke kaffe og være fotgjengere i fred

10.000 passasjerer

I Stockholm har mer enn 10.000 passasjerer brukt selvkjørende busser i bydelen Kista siden januar. Erfaringene har stort sett vært gode, forteller Peter Hafmar i Nobina, selskapet som står bak forsøket.

– Det som har forårsaket visse forsinkelser, er feilparkerte kjøretøy. Står noe i veien gjør bussene det de skal, de stanser.

For noen kan vel marsjfarten på 12 kilometer i timen, også fortone seg problematisk.

– Nå når vi vet hvordan bussene fungerer, kommer vi til å øke farten til 20 kilometer i timen, forteller Hafmar.

Schytz mener det er veldig viktig med «kollektivselskaper som er fremoverlente». Med selvkjørende busser tror hun det blir enda mer attraktivt å reise kollektivt.

Smartere transport i Norge

* Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lanserte konkurransen «Smartere transport i Norge» 10. november i fjor.

* Målet er enklere reisehverdager og effektive transportløsninger.

* Deltakerne konkurrerer om 100 millioner kroner.

* Potten kan gå til én, to eller tre vinnere.

* En forutsetning for å delta i konkurransen er at en fylkeskommune står som ansvarlig og formell deltaker, men fylkeskommunen skal samarbeide med én eller flere bykommuner og andre aktører, både private og offentlige, om gjennomføringen.

* Det har kommet inn 11 bidrag til konkurransen.

* De kommer fra følgende fylkeskommuner: Buskerud, Finnmark, Hedmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Nordland, Oslo og Akershus, Rogaland, Vest-Agder, Vestfold og Østfold.

* Vinner(ne) kåres 13. juni.

Mer fra Dagsavisen