Forfatter Agnar Lirhus sier opp sin konto i DNB og har skrevet gratis e-bok om det. FOTO: FREDRIK BJERKNES

Skrev bok i sinne mot DNB

– Bytt bank! sier forfatter og DNB-kunde Agnar Lirhus. Nå har han skrevet e-bok med krass kritikk av banken sin, og deler den ut gratis.

 

– Jeg oppfordrer alle andre også til å bytte bank fra DNB. Men det er ikke så mange alternativer, sukker forfatter Agnar Lirhus (37).

I helga la han ut sitt siste verk for gratis nedlasting, via forlaget og bokhandelen Audiatur i Moss. Pamfletten «Bytt bank» skrev han i sinne på en uke. Omslaget er et utfylt skjema for oppsigelse av konto, innledningen er en e-post til kundesenteret i DNB, så fortsetter det med en rasende tekst om DNB, avsløringene i Panama Papers, storkapitalen og dagliglivet.

– Jeg var forbannet på DNB, fastslår Agnar Lirhus.

– Under litteraturfestivalen Audiatur i Bergen sist helg møtte jeg mange radikale og interessante forfattere, som skrev om ting som skjer her og nå. Det ga meg også lyst til å gjøre noe. Så jeg skrev dette på en uke, forteller Agnar Lirhus.

Les også: Kjære DNB. Jeg slår opp! (Nesten)

Raskt og direkte

Lirhus kommer fra Moss, og har siden debuten i 2005 gitt ut fem romaner på Oktober forlag. Hans siste, «Historien om oss» (2013), fikk gode kritikker blant annet i Dagsavisen. Lirhus er engasjert i Forfatternes Klimaaksjon, og til høsten kommer han med en ny roman der klimaforandringene er hovedtema. Men først måtte han få ut «Bytt bank» så fort han klarte. Den trykkes også opp som fysisk bok, men Lirhus hadde ikke tid til å vente de ukene det ville ta å få teksten trykket på papir.

– Dette er et innlegg i en debatt. Derfor var det viktig å få distribuert teksten raskt. Og jeg ville gjøre terskelen lav for leseren. Derfor er «Bytt bank» lagt ut for gratis nedlasting. Jeg trenger ikke betaling for dette. Der har jeg en annen innstilling enn alle disse bankfolkene og rikingene, sier Lirhus.

– «Bytt bank» er mer direkte enn det jeg har skrevet før. Og da er teksten kanskje lettere å forholde seg til. En god politisk bok bør gjøre at leseren føler hun bør forandre livet sitt. Ikke at en person i boken forandrer livet sitt.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Ikke revolusjonær

«Ikke misforstå meg, DNB: Jeg er ikke en revolusjonær romantiker. Ikke avfei meg som et eksotisk unntak. Jeg er kvintessensen av den norske middelklassen. En far som forsøker å sørge så godt han kan for seg og sine», understreker Lirhus i boken.

– Det handler om ubehaget ved det å ikke ha noen utvei. Du må jo ha penger, du må jo ha en bankkonto, men de andre storbankene er jo ikke noe bedre. Panama Papers omfatter bare en liten del av skatteparadisene, sier Lirhus.

– Jeg ble bare så drittlei. Rune Bjerke sier han tar ansvar, men det er bare floskler, mener Lirhus, som har fått stadig mindre tillit til DNB ettersom Panama Papers-saken har utviklet seg.

– DNB har innrømmet at de ikke ga riktig informasjon til regjeringen om sin befatning med skatteparadisene. Når det senere har kommet fram at opptil flere i sentrale stillinger i DNB har visst om praksisen, vitner dette om en enorm arroganse, ikke bare overfor eierne, men også kundene. At det viser seg at banken tar så lett på så ømtålige spørsmål, var dråpen for meg.

– Det som er virkelig provoserende, er at DNB tror at alt handler om kommunikasjon, hvordan man legger dette fram. Alt er så blankt og elegant lagt fram, alle disse pressekonferansene totalt gjennomregissert av pr-rådgivere. Alt handler bare om overflate. Når Rune Bjerke sier «Dette skulle vi ikke gjort» er det ingen som tror at han mener det. Det er bare retorikk. Det er så forutsigbart at det er kvalmende, sier Lirhus.

Les også: Bankkunde ber DNB om nåde

Kundemakt

Gjennom teksten, som er formet som en direkte henvendelse til DNB, stiller han stadig spørsmål til DNB: «Hvorfor svarer du meg ikke, DNB?» «Hører du, DNB?»

– Vil DNB høre på deg nå, tror du?

– Nei, det tviler jeg sterkt på. Det eneste de hører på, er vel om flere kunder sier opp DNB.

Les også: – DNB bør politietterforskes

 

«Vi har tatt saken på alvor»

DNBs informasjonssjef Even Westerveld er forelagt boken fra Agnar Lirhus og kritikken forfatteren kommer med i intervju med Dagsavisen.

«DNB har forståelse for at saken skaper reaksjoner og at kunder kan bli skuffet når vi gjør feil, men jeg tror samtidig at folk ser at vi har tatt saken på alvor og at vi ønsker å lære. Dette er en sak som ligger tilbake i tid, og de 42 selskapene som ble etablert i perioden 2006-2008 er i dag et avsluttet kapittel. DNB har i dag helt andre retningslinjer og rutiner enn for 10 år siden, og fra 2016 er både Luxembourg og Norge med det internasjonale samarbeidet med full transparans og utveksling av skatterapportering», skriver Westerveld i e-post til Dagsavisen.