Innenriks

Skremt av NHO

– Hvor har han vært hen? På en annen klode? At han uttaler seg på denne måten er skremmende!

Bilde 1 av 2

Slik reagerer Kjell Atle Brunborg, leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), på uttalelser NHO-direktør Erling Sæther kom med til Dagsavisen 16. juni.

I dette intervjuet uttalte Sæther blant annet at Ketil Solvik-Olsen (Frp) er i ferd med å bli den beste samferdselsministeren Norge har hatt etter krigen. Sæther ga dessuten Solvik-Olsens forgjengere strykkarakter, og han forsvarte jernbanereformen.

– I 50 år har vi hatt en stillestående modell for hvordan vi organiserer jernbanen, sa Sæther da han begrunnet sin positive innstilling til reformen.

Brunborg er fortsatt satt ut av Sæthers uttalelser.

– Jeg blir helt oppgitt. Dette er både historieløst og kunnskapsløst av Sæther. Han må ha sovet utrolig godt i timen, sier han.

LES OGSÅ: Vil bli venner

– Enorme endringer

Brunborg påpeker at det er fullstendig feil å påstå at organiseringen av jernbanen har vært stillestående i 50 år.

– I 1996 skjedde den største endringen i jernbanens historie siden opprettelsen av NSB i 1883, da Norge som eneste land i Europa delte opp jernbanen i et trafikkselskap og et jernbaneverk, begynner Brunborg.

– I 1999 ble Jernbaneverket etablert som egen etat. I 2000 solgte NSB reisebyråkjeden sin. I 2002 ble NSB AS etablert med alle sine datterselskaper. Poenget er at det de siste 19 årene har skjedd enorme endringer i jernbanesystemet, fortsetter han.

Brunborg mener Sæther «er ute å kjøre» også når han skryter så uhemmet av Solvik-Olsen.

– Solvik-Olsen har vært statsråd i omtrent halvannet år. Det er litt lenger enn det Nobelkomiteen brukte for å heise fram Obama. Men det meste Solvik-Olsen har gjort, er å følge opp Nasjonal transportplan og bevilge penger til vedlikehold og investeringer i tråd med den, sier Brunborg.

– Hvor mener du Solvik-Olsen hører hjemme, sammenlignet med tidligere samferdselsministre?

– Jeg vil vente før jeg plasserer ham i en historisk sammenheng.

Følg oss på Twitter og Facebook!

Skryt

Brunborg mener Sæther også bommer når han uttaler at Sp-politikerne Magnhild Meltveit Kleppa og Marit Arnstad «utmerket seg ikke noe særlig, for å si det pent», mens de var samferdselsministre.

– De største endringene i bevilgningene til jernbanen startet i 2007 mens Liv Signe Navarsete (Sp) var samferdselsminister, og siden ble bevilgningene løftet mer og mer under Kleppa (fra 2009) og Arnstad (fra 2012). Da NTP ble lagt fram i 2009 uttalte Frp at tallene for jernbanen var et luftslott og at de var så høye at de aldri ville bli fulgt opp i statsbudsjettene framover. Selv vi ble tatt på sengen over disse bevilgningene. Uten de to damene Sæther gir strykkarakter, kunne mange jernbanestrekninger vært stengt i dag.

LES OGSÅ: – En drittpakke

Mer fra Dagsavisen