Innenriks

- Samkjøring 
sparer store summer

SAMKJØRING: Matpakkekjørerne bidrar til sprengt veikapasitet i de største byene. Nå skal en dansk samkjøringstjeneste gjøre «ridesharing» populært i Norge.

Når rushtida melder seg, er det i gjennomsnitt 0,15 passasjerer i hver personbil i Oslo, Bergen og Trondheim. Å begrense den utbredte matpakkekjøringen, vil ha store positive ringvirkninger. Ikke bare blir køene borte, luften bedre og parkeringsplassene flere, men samkjøring kan også spare samfunnet store summer.

- Å få flere folk til å samkjøre vil ha en stor oppside for AS Norge, sier forsker Njål Nore ved Transportøkonomisk Institutt. Han mener potensialet til samkjøring er enormt.

- Trafikken står i kø og bussene står i kø. Vi klarer ikke å bygge ut veinettet eller parkeringskapasitet sentralt i byområdene. Vi står midt i utfordringen med matpakkekjøring i de største byene, sier Nore.

I tillegg til å spare samfunnet kostnadene for å dimensjonere veinettet etter rushtidstimene, kan flere passasjerer i samme bil også spare kollektivtrafikken.

- Dersom man klarer å få flere folk inn i bilene, flyter trafikken bedre og samfunnet kan slippe å kjøpe fullt så mange busser og togsett. Disse gjør kanskje bare én vending i rushtida, som er en veldig dyr og ressurskrevende form for transport, sier Nore.

Snever debatt

En undersøkelse fra det danske justisdepartementet fra 2007, kommer fram til at det bare er én hovedstad i Europa der det kjøres mer bil enn i Oslo. Njål Nore mener at bilen spiller en stor rolle for arbeidsreiser i byområdene, og at samkjøring derfor bør gis større plass i debatten om å få ned utslippene og spare vei- og transportkapasiteten i byene.

- Debatten går stort sett ut på om vi kan få folk til å gå, sykle eller ta kollektivtrafikk for å løse problemet. Vi må også snakke om mulighetene som ligger i samkjøring, sier Nore, som likevel er optimistisk for samkjøringens framtid i Norge.

- Vi bør stimulere til mer samkjøring. Da elbiler kom, ante ingen at disse skulle bli så populære som de er i dag, noe som viser at stimulanser gir endret atferd, sier Nore.

Lanserer samkjøringsside

En av dem som akter å utnytte det angivelige potensialet som ligger i samkjøring i Norge, er danske GoMore. De opplever en stadig tilstrømning av nye medlemmer på deres nettsider i Danmark, og regner med å ha 130.000 brukere, som tilsvarer over 2 prosent av Danmarks befolkning. Innen 3-4 år håper de å ha økt andelen til 10 prosent. Nå lanserer de samkjøringssiden i Norge, og har tro på at de kan bli minst like store her.

- Jeg tror det er mange grunner til at siden er blitt så populær, eller «mainstream» om du vil. Det skyldes nok en økt interesse for delingskulturen, hjulpet av sider som Couchsurfing. I tillegg er det en større miljøbevissthet og ikke minst er man opptatt av at tjenester skal være mer kostnadseffektivt enn tidligere, sier direktør Matias Dalsgaard.

- Hvordan fungerer siden?

- Du oppretter en profil ut ifra om du ønsker å sitte på med noen, eller om du ønsker passasjerer for å få ned utgiftene. Både passasjer og fører legger inn ønsker om alt mulig rart. Det går på hva slags bil, hva det koster, hvorvidt det vil bli spilt musikk i bilen og om barn er tillatt. Kvaliteten sikres ved at man «rater» hverandre ut ifra opplevelsen, som ved hvilken som helst boside, sier Dalsgaard.

axel.storen.weden@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen