Innenriks

Risikerer krav om milliarder

NOx-jukset til Volkswagen kan føre til enorme etterberegninger av avgifter. Vegdirektoratet vil også sjekke utslippene av CO2.

Fredag omtalte Dagsavisen beregninger utført av Bellona, som viser at staten årlig kan ha tapt minst 2,7 milliarder kroner i NOx-avgift og 1,3 milliarder kroner i CO2-avgift på grunn bilprodusentenes juks og feilaktige utslippsmålinger.

– Hvis disse beregningene stemmer vil det være underlig hvis staten bare lar det passere. Staten må sørge for å få igjen disse pengene, mener Hans Fredrik Grøvan, samferdselspolitisk talsmann i KrF.

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartmentet bekrefter overfor Dagsavisen at NOx-jukset nå kan få konsekvenser for VW-importøren Harald A. Møller.

LES OGSÅ: Milliardtap for staten

– Krav mot importøren

– For at eventuelt juks med utslippsmålingene skal ha noen avgiftsmessig betydning, forutsetter dette at veimyndighetene endrer NOx-verdiene i kjøretøyregisteret for de aktuelle bilene. Et krav vil i så fall kunne rettes mot importøren, skriver Næsje i en epost til Dagsavisen.

– Veimyndighetene undersøker nå denne siden av saken, og det har vært kontakt mellom Toll- og avgiftsdirektoratet og Statens vegvesen for å vurdere om det er grunnlag for å iverksette nærmere undersøkelser, tiltak og kontroller i Norge, fortsetter Næsje.

– Kan det bli aktuelt for regjeringen å søke om erstatning fra Volkswagen?

– Dette er foreløpig en hypotetisk problemstilling, svarer Næsje.

LES OGSÅ: – Påvirker ikke utslippene

– Både NOx og CO2

Senioringeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet, er nå blant dem som jobber aktivt for å få en avklaring rundt de forholdene Næsje omtaler.

– Vi er i dialog med den tyske typegodkjenningsmyndigheten KBA, som er i ferd med å nøste opp saken. De har gitt Volkswagen frist til førstkommende onsdag for å komme med en plan for modifisering av de aktuelle bilene. Vi vet foreløpig ikke om modifiseringen vil tilsi endring av utslippsdataene eller andre data, sier Sætre.

Men allerede nå er det klart at norske myndigheter ikke lenger bare er opptatt av NOx-utslippene.

– Engangsavgiften i Norge beregnes ut ifra både NOx-nivået, CO2-nivået, motoreffekten og egenvekten. Alle disse parameterne vil vi nå måtte sjekke for å se om Volkswagens modifisering av bilene fører til endringer som kan påvirke engangsavgiften.

– Kan det bli snakk om store beløp for de nær 150.000 dieselbilene som er berørt i Norge?

– NOx-avgiften er en relativt liten komponent av engangsavgiften. For en vanlig dieselbil utgjør den 4-5.000 kroner. Det er ikke grunn til å tro at det blir store endringer for den enkelte bil, men ganget opp med antall biler, kan det bli mye penger totalt, svarer Sætre.

– CO2-avgiften utgjør vesentlig mer av engangsavgiften, og skulle det vise seg at drivstofforbruket er høyere enn oppgitt, ligger det i kortene at Volkswagen også kan få andre problemer enn en avgiftsendring. Da risikerer selskapet også erstatningskrav fra bileierne.

– Dere må nå gjøre mange regnestykker for å få de nødvendige avklaringene for hver enkelt av de aktuelle bilmodellene?

– Prosedyren er at når det eventuelt kommer reviderte typegodkjenninger fra Tyskland, så oppdaterer vi dataene. Hvis avgiftskomponentene endres, går endringsmeldingen videre til Toll- og avgiftsdirektoratet. Så vurderer de der om det skal beregnes ny engangsavgift. Men som sagt vet vi ingenting ennå om det blir endringer, svarer Sætre.

Følg Dagsavisen på Twitter og Facebook!

– Må bli stilt til ansvar

Ved etterberegning av skatter og avgifter kan det ved store beløp komme en straffeskatt på hele 60 prosent på toppen.

Volkswagen-konsernet har etter at skandalen ble kjent, gjentatte ganger bedyret at de har satt av nok penger til å betale alle kommende milliardregninger. Flere skatteeksperter har spurt seg om dette er nok, og enkelte frykter nå at hele konsernet kan gå konkurs. I så fall kan nasjonale importører gå med i dragsuget.

KrFs Hans Fredrik Grøvan overleverte i går et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om saken.

– Jeg vil ha svar på hva statsråden vil gjøre for at de ansvarlgie blir stilt til ansvar, slik at verken bilistene eller den norske stat lider tap som følge av dokumenterte feil, sier Grøvan.

LES OGSÅ: Måler for lavt

Mer fra Dagsavisen