Innenriks

Planlegger for grønnere reising

Omsider blir miljøorganisasjonene hørt. I framtida skal vi reise på de måtene som de har ivret for i mange år allerede.

Av Tor Sandberg og Sofie Prestegård

Det mener iallfall Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor, som i går leverte en rapport om framtidens transportsystem til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Rapporten er et oppspill til arbeidet med Nasjonal transportplan for perioden 2018-2027.

Grønne mål

Store deler av pressemeldingen som ble sendt ut av transportetatene i anledning rapporten, kunne like gjerne ha vært skrevet av en miljøorganisasjon. For her heter det blant annet:

  • «Sterkere virkemidler må tas i bruk for å få nullvekst i personbiltrafikk i byene.»
  • «Knapphet på arealer i byområdene setter grenser for hvor mye veikapasitet det er realistisk å bygge ut.»
  • «Investeringer i gang- og sykkelareal og styrking av kollektivtrafikken er rimeligere enn å bygge ut veier for mer biltrafikk.»
  • «Det er nødvendig med en sterk overgang til lav- og nullutslippsløsninger for alle transportformer.»

Ett av hovedmålene for framtidens transportsystemer, må være en nedgang i utslippene av klimagasser og en reduksjon av de miljøskadelige virkningene, understreket jernbanedirektør Elisabeth Enger under gårsdagens pressekonferanse.

Hun uttrykte bekymring over at biltrafikken i byene har økt til tross for at kollektivtilbudet er blitt forbedret. Flere kjører alene, færre har med passasjerer og bilparken øker.

Stort potensial

Samtidig påpekte Enger at det er et stort potensial for både mer gange og sykling i alle de ni største byområdene i Norge.

– 40 til 60 prosent av persontrafikkveksten kan tas med gange og sykkel fram mot 2030, mener hun.

For å få til det er det nødvendig med investeringer på mellom 30 og 50 milliarder kroner.

Leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, omtaler den nye rapporten som «lovende».

– Nå skal det bli spennende å se om den blir fulgt opp med reell vilje til å satse på kollektivtiltak på bekostning av veiutbygging, slik som ny E18. De planene må slankes eller skrinlegges, sier han.

Men samferdselsministeren kommer ikke Haltbrekken i møte.

– Selv om vi sier at vi skal ha nullvekst i persontransport i bil, ser vi at det allerede er store køer inn til Oslo. Vi ønsker fortsatt å løse dette. Det betyr at vi må satse på vei samtidig som vi satser på kollektivtransport som T-bane, trikk, buss og tog.

Mer fra Dagsavisen