Innenriks

Nye tips-regler: Store hoteller tar av ansattes tipspenger for å dekke egne kostnader

Fra 1. januar i år har arbeidsgiver ansvar for at det betales inntektsskatt på tipsen de ansatte mottar fra gjestene. Men mange ansatte får ekstra trekk fra arbeidsgiver.

Av Tori Aarseth/FriFagbevegelse

Skatt på tips gir de ansatte noen fordeler i form av økt pensjonsopptjening, samt mer feriepenger og sykepenger. Derfor har Fellesforbundet vært for skatt på tips.

Men i kjølvannet av regelendringen som gjør at arbeidsgiver må trekke inntektsskatt på tips for de ansatte, har det oppstått en krangel om hvem som skal ta regningen for administrasjon og arbeidsgiveravgift. Når arbeidsgiver tar av tips-potten for å dekke ekstrautgiftene, blir det et rent tap for de ansatte.

Før jul sendte NHO Reiseliv ut et skriv til sine medlemsbedrifter hvor de anbefalte å bruke tipspengene til å dekke arbeidsgiveravgift og administrasjonsutgifter for bedriften før de ansatte får noe utbetalt.

Det fikk Fellesforbundet til å se rødt.

– NHO Reiseliv fremstiller det som at vi har akseptert at de kan stjele arbeidstakernes tips. Forutsetningen vår har hele tida vært at dette skal være et gode for den ansatte, sa forbundssekretær Clas Delp i Fellesforbundet til FriFagbevegelse i desember.

FriFagbevegelse har nå undersøkt hvordan noen av de store hotellkjedene har valgt å praktisere de nye reglene.

Forskjellig praksis

Nordic Choice-hotellene trekker arbeidsgiveravgift fra tipspengene, men har valgt å ikke ta seg betalt for administrasjon.

– Vi var motstandere av at rapporteringsplikten flyttes over på arbeidsgiver, men har valgt å ikke legge på administrasjonsutgifter selv om endringen medfører merarbeid. Omleggingen gjør at vi nå må trekke arbeidsgiveravgift av tipspengene, samt sette av til pensjon og feriepenger. På den positive siden for de ansatte, så øker pensjons- og sykepengegrunnlaget, skriver finansdirektør Trine Marsdal i en e-post til FriFagbevegelse.

Scandic Norge har i stedet lagt seg på linja NHO har anbefalt. Hotellkjeden gjør det slik at arbeidsgiveravgift og et flatt administrasjonsgebyr på 1.500 kroner per hotell trekkes fra først når tips-potten skal betales ut (små og store hoteller kan betale ut tips med svært ulikt tidsintervall, red.anm.). Deretter fordeles tipsen på de ansatte, og det trekkes så skatt, feriepenger og pensjon for den enkelte.

– Vi ønsker at de ansatte skal ha de pengene de har krav på. Vi vil kun ha dekket ekstrakostnadene, sier finansdirektør Snorre Moe til FriFagbevegelse.

Vil ikke svare

Også Thon-hotellene har lagt seg på NHO-linja med å trekke administrasjonsutgifter og arbeidsgiveravgift, ifølge HR-direktør Geir Thorvaldsen.

Thon-ansatt Rikke Hildal Gundersen opplyser til FriFagbevegelse at administrasjonsutgiftene på Thon-hotellene er satt til fem prosent av tipsen.

Det har ikke lyktes FriFagbevegelse å komme i kontakt med ledelsen i Radisson Norge. HR-manager Susanne Rossbach Frederiksen på Radisson Blu Plaza opplyser at hotellet ikke vil svare på spørsmål om tips-håndteringen.

Les også: 70 prosent av Anthonys tips forsvinner i skatt: – Nå blir det å skru av varmen helt og kle godt på seg hjemme

Lønn eller gave?

Tidligere har tips vært sett på som en gave direkte fra gjesten til den ansatte, mens nå er det tatt inn i lønnsbegrepet. Moe i Scandic Norge mener at dette gir noen utfordringer.

– Vi hilste det nye regelverket velkommen på noen måter. Men vi er fremdeles av den oppfatning at tips er en sak mellom gjesten og den ansatte. Vi ser ikke på det som våre penger, men som medarbeidernes penger, selv om det går inn i lønnsbegrepet, sier Moe.

Mange i bransjen deler dette synet, både blant ansatte og bedrifter. Dermed blir det et spørsmål om hvem som skal dekke arbeidsgiveravgiften. Skal bedriften ut med en uforutsigbar arbeidsgiveravgift for penger som blir gitt fra gjestene til de ansatte, eller skal de ansatte betale arbeidsgiveravgift av sine penger?

– Jeg er for at vi administrerer skattetrekket, men vi synes det var unødvendig å legge arbeidsgiveravgift på dette. Tips varierer jo veldig, og det går ut over medarbeiderne som oppfatter at de må betale arbeidsgiveravgift av sine penger, sier Moe.

Også NHO var imot de nye reglene i utgangspunktet, men nå stiller de seg avventende.

(FriFagbevegelse)

Les også: De usynlige hotellenglene. Gjennom fire år har fotograf Hilde Carling tatt bilder av 45 stuepiker på 18 hoteller i 14 byer i sju land. 

Mer fra Dagsavisen