Innenriks

Ny Oslo-standard skal gi mer læring

KREVER SAMARBEID: I disse dager får samtlige barnehager i Oslo et brev fra skolebyråden der de blir pålagt å gi skolene detaljert informasjon om neste års skolestartere.

- Dette er ett av flere tiltak for å heve kvaliteten i Oslo-barnehagen, sier skolebyråd Torger Ødegaard (H).

For to uker siden hadde 60.000 norske seksåringer sin aller første skoledag. For noen barn var dagen starten på en varig tapsopplevelse. En dansk undersøkelse antyder at dette kan gjelde så mange som hver femte skolestarter.

Hvor godt skolen, barnehagen og foreldrene har samarbeidet om planlegging og gjennomføring av overgangen, kan være avgjørende for barnets trivsel, læring og utvikling videre i skoleløpet, ifølge Kunnskapsdepartementets veileder «Fra eldst til yngst».

- Ikke godt nok

I Oslo viste en kartlegging i 2010 at langt under halvparten (38 prosent) av barnehagene i hovedstaden samarbeidet med skolene der barna snart skulle gå. Selv om fjorårets tall for Oslo viser en bedring, er det store forskjeller mellom bydelene.

Best i klassen er bydel Grorud, der 99 prosent av barna fra de kommunale barnehagene i fjor hadde med et eget skjema til skolen. På bunnen lå Frogner bydel, der skolen kun fikk overlevert utfylt overgangsskjema for halvparten av førsteklassingene.

- Dette er ikke godt nok og en klar dokumentasjon på hvorfor det er så viktig at vi nå har innført en Oslo-standard for samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Mens noen skoler og barnehager har samarbeidet tett, har andre hatt null kontakt, sier skolebyråd Torger Ødegaard (H) i Oslo.

June Bakker er sosiallærer på Grorud skole. En skole med 370 elever der det snakkes over 30 språk. I år hadde skolen 51 nye førsteklassinger fra 20 ulike barnehager.

- Det sier seg selv at vi ikke kan ha like tett kontakt med alle. Vi har vært nødt til å prioritere de barnehagene der fire-fem av barna skal begynne hos oss, sier hun.

Samtidig kan hun fortelle at skolen helt siden 2006 har hatt tett kontakt med Ammerud barnehageenhet, der de fleste barna kommer fra. De siste seks årene har to sosiallærere, fagledere fra barnehagene, pedagogiske ledere og førstetrinnslærere hatt felles møteplasser.

I den nye Oslo-­standarden angir et årshjul samtlige skoleforberedende aktiviteter, når de skal skje og hvem som har ansvaret.

- Allerede nå i september skal vi på besøk til barnehager for å forberede neste års skolestart, bekrefter June Bakker.

Foreldrene må gi sin godkjennelse for at barnehagene skal kunne gi informasjon til skolene.

Skeptisk

- Standarden har som mål å sikre at alle barn skal møtes av en skole som kjenner til hva barnet mestrer, liker å gjøre og hva de trenger ekstra hjelp til, sier Ødegaard.

Dette er spesielt viktig for språkutviklingen hos barn med minoritetsbakgrunn, påpeker skolebyråden.

- I dag trenger sju av ti minoritetsbarn i Oslo særskilt norskopplæring når de begynner på skolen, sier han.

Ifølge NOVA-forsker Lars Gulbrandsen har det vært en betydelig økning av tiltak og rutiner som skal lette overgangen mellom barnehage og skole i Norge de siste årene. I 2004 hadde kun hver tredje barnehage egne rutiner for kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole. I dag gjelder det ni av ti. De nasjonale tallene viser samtidig at det fortsatt er en vei å gå for å sikre sammenheng og progresjon i læringsinnholdet fra barnehage til skole. Fire av ti barnehager sier de verken har rutiner eller planer for dette arbeidet.

- Her er det fortsatt rom for forbedring, sier forsker Lars Gulbrandsen.

Professor ved Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Randi Dyblie Nilsen, er skeptisk til omfanget av detaljert informasjonsutveksling mellom barnehage og skole. Hun tror ikke det alltid er til det gode for barnet:

- Dette kan skape forutinntatte holdninger der skolen møter barnet med et stempel i panna; «Her er den aggressive og urolige gutten». For et barn kan det være traumatisk og bli puttet i bås på denne måten og ikke kunne starte med blanke art, mener Dyblie Nilsen.

Hun framholder samtidig det kan diskuteres hvordan barnehagene framskaffer all kunnskapen om det enkelte barn.

- Det er ikke alltid at metoder og faglighet er av like høy kvalitet, påpeker professoren.

- Jeg mener det er langt viktigere for en vellykket skolestart at barnet får beholde og komme i klasse med gode venner fra barnehage og nærmiljø, sier professor Randi Dyblie Nilsen.

karin.fladberg@dagsavisen.no

BARNEHAGE - SKOLE

I Rammeplanen for norske barnehager er det en klar målsetting å styrke sammenhengen mellom barnehage og skole for å skape en god overgang for barn som skal begynne på skolen.

Et samarbeid mellom barnehage og skole vurderes som nødvendig både for å skape en trygghet for barnet, og for å gi et godt grunnlag for videre læring.

Når det gjelder overgangen mellom barnehage og skole, har det skjedd store endringer siden 2004. Den gang hadde 72 prosent av barnehagene skoleforberedende tiltak for 5-åringene. Nå er dette på plass i så godt som alle barnehager.

Det har også vært en økning i etablerte rutiner for samarbeid mellom barnehage og skole på kommunalt nivå, og for kunnskapsoverføring mellom barnehage og skole.

Skoleforberedende tiltak er fortsatt mer utbredt i kommunale enn i private barnehager, men forskjellen er blitt klart mindre i 2012 enn den var i 2008.

Kilde: NOVA-rapport 1/2013

Mer fra Dagsavisen