International Airlines Group (IAG) ser på muligheten for å kjøpe opp Norwegian. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos i Buenos Aires i mars for å feire at selskapet hadde fått konsesjon for 153 ruter i Latin-Amerika.

– Norwegian-kjøp vil følge luftfarts-trend

Et mulig Norwegian-oppkjøp bekrefter en utvikling som har pågått de siste 20 årene, fastslår flyekspert Eli Moen ved BI.

Innenriks

Torsdag ble det klart at International Airlines Group (IAG), som blant annet eier British Airways, vurderer å legge inn bud på flyselskapet Norwegian. Nyheten gjorde at Norwegian-aksjen økte med 47,2 prosent samme dag.

Flyekspert og professor ved BI, Eli Moen, mener at nyheten om et mulig oppkjøp inngår i en større trend de siste 20 årene:

– Det blir en økt konsentrasjon og færre aktører innen luftfarten. Før hadde man flaggskipene British Airways og Lufthansa. Med liberaliseringen av luftfarten fikk man lavkostselskaper som økte konkurransepresset. De siste årene har flaggskipene gått inn i lavkostmarkedet, sier hun og påpeker at det ikke er lenge siden et lignende oppkjøp, da Lufthansa kjøpte opp lavprisselskapet Air Berlin.

Tror på et «ja»

Tidligere NHO-president Jens Ulltveit-Moe mener at interessen er overdrevet:

– IAG har kjøpt fire og en halv prosent. Det er langt derfra til å gjøre et stort oppkjøp, poengterer han.

– Spørsmålet er om det gir mening for IAG å kjøpe Norwegian.

Ulltveit-Moe mener at svaret ligger i flyprodusentenes ordrebøker:

– Norwegian har vært flinke og modige ved å bestille mange fly. Å få tilgang på disse ordrene er nok interessant for IAG, mener investoren.

– Bør Bjørn Kjos takke ja til et eventuelt tilbud?

– Det er aksjonærene som bestemmer. Jeg tror de vil takke ja ettersom det blir en stor premie på dagens pris, sier Ulltveit-Moe.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

– Gapt over for mye

Professor Eli Moen peker på at Norwegians store bestillinger nettopp er årsaken til at flyselskapet står i en vanskelig posisjon.

– Norwegian var en suksesshistorie de første ti årene. De gikk fra null til å bli det tredje-største lavprisselskapet i Europa. Men de har gapt over mye, sier hun.

– Avtalen om nye fly var en enorm kapitalinvestering som tærer på deres finansielle ressurser. De to siste årene har de slitt sterkt med inntjeningen.

Størst forskjell for ansatte

Professoren tror ikke at et oppkjøp vil få følger for norske flypassasjerer:

– Er det etterspørsel vil det alltid komme et tilbud. Det blir nok størst forskjell for de ansatte. De som har jobb i Norge vil være beskyttet av norske avtaler og lovverk, men ved et eierskifte vil det alltid oppstå usikkerhet når det gjelder arbeidsplassene.

Flyeksperten mener det er vanskelig å si noe om hvor vidt Norwegian vil være interesserte i å bli kjøpt opp av IAG.

– Jeg sitter ikke med noen krystallkule, men i en presset finansiell situasjon må man jo ofte finne på noe. Samtidig er dette Kjos sin baby, og gründere har en tendens til å holde på babyene sine.

 

Mulig oppkjøp av Norwegian

* International Airlines Group (IAG) har gått ut med at selskapet vurderer å legge inn bud på flyselskapet Norwegian.

* IAG eier fra før 4,61 prosent av aksjene i Norwegian.

* Ryktene om et mulig oppkjøp gjorde at Oslo Børs gikk opp 0,3 prosent. Norwegians aksje økte med 47,2 prosent.

* IAG eier flyselskapene Aer Lingus, British Airways, Iberia and Vueling. Selskapet er registrert i Spania, men hovedkontoret ligger i London.

Kilder: NTB og IAG.com.