Norwegian går på milliardsmell og tror MAX-flyene vil stå på bakken sommeren igjennom

Først mot slutten av august vil Boeing 737 MAX-flyene være på vingene igjen, tror Norwegian, som går på milliardsmell i første kvartal. Selskapet varsler tap på 500 millioner kroner på MAX-krisen.

Av Steinar Schjetne

Flyselskapet har anslått et tap de to neste kvartalene på mellom 300 og 500 millioner kroner som en direkte konsekvens av at selskapets 18 Boeing 737 MAX 8-fly er blitt satt på bakken. Estimatet forutsetter at flyene er tilbake på vingene igjen først andre halvdel av august, understreket konsernsjef Bjørn Kjos da han kommenterte Norwegians resultater for første kvartal i år under presentasjonen i Oslo torsdag morgen.

Han bekrefter at Norwegian forhandler med Boeing og Rolls-Royce om et økonomisk oppgjør for problemene med MAX-flyene og motorproblemene til langdistanseflyene Dreamliner.

– Vi har et godt samarbeidsforhold til Boeing og Rolls-Royce, og de gjør sitt beste for å redusere de negative effektene som kommer innover oss som følge av disse problemene. Dette er gjenstand for dialog, og avtalen er konfidensielle, så jeg kommer ikke til å avsløre noe, sier Kjos til NTB

Selskapet melder også om en viss nedgang i kundepågangen som det knytter til situasjonen rundt MAX-flyene. Norwegian sier at de gjør «alt i sin makt» for å sørge for at flyginger går som planlagt, uavhengig av hvor lenge MAX-flyene er ute av drift.

Nesten 2 milliarder i minus

Flyselskapet fikk et underskudd før skatt på 1,98 milliarder kroner i første kvartal i år ned fra 515 millioner kroner i samme periode i fjor, mens resultat etter skatt endte på minus 1,49 milliarder kroner, viser kvartalsrapporten som ble lagt fram torsdag morgen.

Markedet hadde før framleggingen ventet et underskudd på 2,2 milliarder kroner før skatt, ifølge estimater fra Infront Data, melder TDN Direkt.

Kjos bedyrer at han ikke er fornøyd med milliardunderskudd, selv om selskapet gir kvartalsresultatet en positiv spin. Første kvartal er normalt et vanskelig kvartal for skandinaviske flyselskaper, men Norwegian har en positiv utvikling, mener han.

– Vi ser en positiv utvikling på flere områder dette kvartalet, til tross for 737 MAX-problemene. Vi har blant annet gjennomført kostnadskutt som mer enn kompenserer for en halv milliard i økte drivstoffkostnader for. Det er ekstremt viktig å ha kontroll på kostnadene når man skal konkurrere, sier Kjos.

Han framhevet spesielt utsettelsen av flyleveranser fra Airbus og Boeing som et viktig ledd i jobben med å få Norwegian lønnsomt. Utsettelsene innebærer at selskapet sparer over 18 milliarder kroner i gjelds- og kapitalutgifter i år og neste år.

Kutter kostnader

Omsetningen økte med 14 prosent fra 6,99 milliarder kroner i første kvartal i fjor til 7,99 milliarder kroner i år, først og fremst på grunn av interkontinental vekst og økt trafikk i Norden. Driftsresultat etter av- og nedskrivninger økte fra minus 2,2 milliarder i fjor til minus 1,5 milliarder kroner i første kvartal i år.

Selskapets enhetskostnader, eksklusive drivstoff, er redusert med 8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, opplyser Norwegian i en pressemelding. Det interne kostnadsreduksjonsprogrammet har ført til besparelser på 467 millioner kroner dette kvartalet.

Målet for programmet er kostnadskutt på minst 2 milliarder kroner for 2019. Arbeidet fortsetter, understreker Kjos.

– Dette innebærer optimalisering av selskapets basestruktur og rutenettverk for å effektivisere driften, samt avhende fly og utsette flyleveranser. Vårt interne kostnadsreduksjonsprogram vil også bidra til øke lønnsomheten fremover, sier Kjos.

Det underliggende driftsresultatet (EBITDAR) gikk så vidt i pluss, med 88 millioner kroner, fra minus 881 millioner kroner i fjor.