Innenriks

NHO: Dette vedlikeholder ikke, Erna

STATSBUDSJETTET: Situasjonen er kritisk for jernbanen, mener NHO, som nå forlanger at Erna Solberg bevilger ytterligere 800 millioner kroner til drift og vedlikehold.

- Vi er bekymret for utviklingen i vedlikeholdsetterslepet, skriver NHO-sjef Kristin Skogen Lund i et brev til Stortingets finanskomité.

Statsminister Erna Solberg (H) erkjenner at jernbanen kanskje burde ha fått mer til drift og vedlikehold.

- Det kan være riktig at vi ikke har gitt nok, uttalte Solberg da hun møtte Høyres fylkeslag i Oslo, mandag kveld.

Stoltenberg-regjeringen satte av nær 5,7 milliarder kroner til drift og vedlikehold av jernbanenettet i sitt forslag til statsbudsjett. Solberg-regjeringen har økt dette beløpet med 100 millioner i sitt budsjettforslag.

- Dette er etter NHOs oppfatning ikke nok til å sikre økt driftsstabilitet for jernbanen, noe som er helt avgjørende for transport av gods på jernbane. Bevilgningen bør derfor økes til 900 millioner kroner, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

En slik økning vil innebære at Jernbaneverket får like mye til vedlikehold som det i gjennomsnitt legges opp til i Nasjonal transportplan for perioden 2014-2023.

Under møtet med Oslo Høyre påpekte Erna Solberg at den nye regjeringens forslag til statsbudsjett, innebærer langt mer penger til samferdselsformål enn det Stoltenberg-regjeringen la opp til.

Dette er det likevel bilistene og ikke togpassasjerene som i all hovedsak vil nyte godt av. Bevilgningene til veiformål øker med over 1,4 milliarder kroner, mens jernbanen altså blir avspist med en økning på bare 100 millioner.

Les også: Stengt jernbane fører til godskrise

Frykter konsekvensene

Hvis dette beløpet nå ikke blir mangedoblet, kan konsekvensene bli svært alvorlige, advarer Petter Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

- Vi ser allerede en overføring av gods fra jernbane til vei fordi jernbanen på grunn av manglende vedlikehold, ikke klarer å være punktlig. Dette er stikk i strid med både transport- og klimatenkningen, påpeker Brubakk.

- Det at godsvolumene synker for jernbanen, gjør heller ikke situasjonen bedre på allerede hardt belastede veier, tilføyer han.

Dette er noe Erna Solberg er fullt ut klar over. Under sitt møte med Oslo Høyre snakket hun også om køproblematikken i de store byene.

- Varetransportørene i Oslo står tre timer i kø hver dag, opplyste Solberg.

- Dette stemmer veldig godt med hva bedrifter forteller oss, sier Brubakk.

Nå frykter NHO enda høyere kostnader for næringslivet i tida framover, både i forbindelse med transport og på andre vis, hvis ikke jernbanevedlikeholdet blir vesentlig bedre.

Les også: Godsgigant vil bruke bane mer

Jobbe, ikke sitte i kø

- Arbeidskraften er kostbar. Det er viktig at de gode hodene tilbringer tida på jobb og at de ikke bruker den på arbeidsreiser, sier Brubakk.

- Hvor nødvendige er de 800 ekstramillionene dere ber om?

- Den onde sirkelen vi er inne i må brytes. Minimum må være at bevilgningene til drift og vedlikehold løftes opp til det nivået som det legges opp til i Nasjonal transportplan. Selv et slikt nivå vil være langt lavere enn hva Jernbaneverket mener er nødvendig. Vi har lagt listen lavt når vi ber om 800 millioner kroner ut over det regjeringen foreslår, svarer Brubakk.

Skulle Jernbaneverket ha fått det de selv mener trengs, må langt på vei enda én milliard kroner på bordet, ut over det NHO nå krever.

- Det vil være en veldig kortsiktig strategi å ikke bevilge ekstra penger til drift og vedlikehold. Konsekvensene av noe slikt vil vi få midt i fleisen i løpet av kort tid, fortsetter Brubakk.

- Hvis vi ikke får ordnede og velutbygde kollektivsystemer i de store byområdene, ikke minst i Oslo-området, kan vi få full stans. Full stans i betydningen store forsinkelser og lange transporttider. Det uroer oss sterkt og derfor sender vi denne advarselen.

800 millioner kroner mer til vedlikehold og drift av jernbanen, er i tråd med hva Jernbanealliansen ønsker, opplyser styreleder Holger Schlaupitz.

- Vi håper både KrF og Venstre tar dette inn over seg, sier Schlaupitz, med henvisning til de pågående budsjettforhandlingene.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Les også:

Mer fra Dagsavisen