Innen neste torsdag skal Oslo kommune har sendt ut eiendomsskatteseddelen til boligeiere i kommunen. Dermed får folk snart vite om de skal betale eiendomsskatt og i så fall hvor mye.
Det sendes ut ca. 240 000 eiendomsskattesedler for 173 000 eiendommer. Totalt er det 55 761 eiendommer som får beskjed om at de skal betale eiendomsskatt i Oslo.
Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!
– Oslo er en stor by med mange utfordringer. Vi har de lengste barnehagekøene og vi trenger å løfte eldreomsorgen. Disse pengene skal gå til dette, sier Steen.
Selve fakturaen kommer ikke før i høst. Er det beregnet eiendomsskatt på mindre enn 50 kroner, sendes det ikke ut faktura.
4 781 kroner
Av de som skal betale eiendomsskatt blir skatten i snitt på 4.781 kroner.
Bunnfradraget på eiendomsskatten i Oslo er såpass høyt at det i valgkampen ble stilt spørsmålstegn ved lovligheten av å kalle dette en eiendomsskatt.
LES OGSÅ: Enige om eiendomsskatt i Oslo
Kunne hele bydeler slippe unna skatten?
0,3 fra Grorud
Det er det ikke. Men det er store forskjeller mellom bydelene i Oslo.
For eksempel vil bare 0,3 prosent av all eiendomsskatten kreves inn fra eiendommer i bydel Grorud og 0,5 prosent fra Alna. 23 prosent vil komme fra Vestre Aker .
3 prosent av skatten vil komme fra Grünerløkka. Selv om kun 7 prosent av eiendommene der får krav om eiendommsskatt. Av de som skal betale her blir skatten i snitt på 7.338.
Forberedt på feil
De foreløpige beregningene til Oslo kommune viser at de totaleskatteinntektene blir i størrelsesordenen 266,5 millioner kroner. Men finansbyråden er så forberedt på feil i datagrunnlaget at han ikke regner med at de får fullt så mye i inntekter. For 2016 er det budsjettert med 150 millioner kroner i inntekter.
LES OGSÅ: Usikkerhet om hvordan eiendomsskatt vil innkreves for borettslag
– Det kan være feil antall bunnfradrag, feil verdi på boligen og det kan være feil mottaker. For å illustrere så er fortsatt Kong Karl IV og Kong Oscar II oppført som eiendomsbesitter i Oslo, sier finansbyråd Robert Steen.
Han legger til at de er forberedt på å håndtere alle klager som måtte komme.