Navn i nyhetene

Tror på billig bom

Den høyest administrativt ansvarlige for Oslos nye bompengeringer forstår folks frustrasjon: – For enkelte er det en krevende situasjon.

Hvem: Terje Rognlien

Hva/hvorfor: Sekretariatsleder for Oslopakke 3, og dermed den høyest administrativt ansvarlige for Oslos nye bompengeringer, som åpner i dag.

I dag åpner de nye bommene. Hvordan tror du det går?

– Sånn det ser ut nå skal alle bomstasjonene være i drift. Så gjelder det at publikum er klar over at det kan ta litt tid å demontere de gamle.

Får vi noen overraskelser?

– Den største overraskelsen mange kommer til å få er nok at de får en billigere kjøretur enn i dag.

Billigere?

– Ja, av dem som betaler i dag, så vil nok minst halvparten få det billigere. Spesielt de som bor innenfor bygrensa, men utenfor Osloringen. Formålet med omleggingen er jo ikke å øke taksten, men å øke antallet som er med på spleiselaget.

Flere skal betale, men mindre per passering?

– Ja, hvis du bor på Grorud, og kjører til sentrum hver morgen i rushtiden, for eksempel. I dag betaler du da 60 kroner til jobben, og ingenting hjem. Nå vil det koste 31 kroner ned til byen og 31 hjem igjen. De 60 kronene er prisjustert.

Samtidig får dere inn mer penger.

– Ja, for antallet turer som betaler er i dag cirka 50 prosent. Det tror vi vil øke til rundt 75 prosent.

Hvor mye har det kosta å sette opp de nye stasjonene?

– Jeg tror det er rundt 200 millioner, eller noe under.

Er det verdt det? Bruke 200 millioner, og få så mye kjeft?

– Det viktigste er at dette er virkemidler som brukes til å få en bedre by. Bedre luft, mindre biltrafikk.

Hva går penga til?

– De går til ny Fornebu-bane. Altså T-banen. De går til ny sentrumstunnel i T-banen. Vedlikehold og investeringer i dagens T-banesystem, og ikke minst til en god del sykkelveier.

I gamle dager måtte man rulle ned vinduet og pælme en tier ned i kurven i fart. Var ikke det mye bedre?

– Nei, det er mer effektivt nå. Det gir mer flyt i trafikken og er mer sømløst.

Jojo, men ... nostalgi! Nei? Det vekker ingen koselige følelser?

– Nei, det gjør egentlig ikke det.

Det er kjedeligere med autotrekk. Men når trekkes penga, egentlig?

– De fleste har vel månedsregning, så det kommer vel i sommerferien. Men det går an å gå inn og se etter hvert. Man har vel brukerside hos Fjellinjen.

Egentlig skulle de nye bommene være oppe i mars? Men så ble de utsatt til nå rett før valgkampen. Hvorfor?

– Vår østerrikske underleverandør greide ikke å levere utstyret i tide. Derfor ble det forsinkelse.

Det bidro kanskje til at bompenger ble en kjempesak nå rett før valgkampen. Kjenner dere på det?

– Ja, det er ikke tvil om at dette kom tettere opp mot valget enn alle skulle ønske seg.

Unntatt Bompengepartiet, da.

– Ja, de som er mot bompenger har kanskje et annet syn på det.

Tror du det kommer til å påvirke valget?

– Det er vanskelig å svare på. Det kan se forskjellig ut utfra hvor i Norge du snakker om. Men at det kan få en viss innflytelse også her i Oslo-regionen, det tror jeg nok.

Skjønner du at folk blir sinte?

– Ja, veldig godt. For enkelte er det en krevende situasjon. Det tror jeg har sammenheng med at ikke bare inne i byen, men også på riksveiene er det veldig mange bommer. Det blir veldig mange bomstasjoner, selv om det er godt ment. Da skjønner jeg at folk blir litt oppgitt.

Hvem var din barndomshelt?

– Morgan Kane.

Hva tror du han ville ment om bompenger?

– Han hadde helt sikkert vært mot. Men det går bra.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Jeg tror jeg skal holde det for meg selv. Min jobb er jo å være upolitisk.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Akkurat nå, gjerne med Erna Solberg. Jeg har lyst til å skryte litt av at hun gjør en god jobb med landet vårt.

Ok, men ... da sier jeg takk for meg.

– Lykke til med skrivinga.

Lykke til med ikke å få juling!

– Haha, ja, du sier noe.

Mer fra Dagsavisen