Navn i nyhetene

I heisen med Tesla og Erna

Christina 
Bu (34) er generalsekretær i Norsk Elbil­forening. I dag legger Transportøkonomisk institutt (TØI) fram nye tall på hva norsk elbilpolitikk vil koste de neste år.

Hva mener dere dagens tall sier om hva slags elbilpolitikk regjeringen bør føre framover?

- Tallene viser at elbilpolitikken ikke er dyr. Det har vært mye synsing om kostnadene ved elbilpolitikk og dels har det vært fantasitall. For å sikre at elbilindustrien er konkurransedyktig, må politikerne være tålmodige. Det er for tidlig å gjøre kutt i avgiftsreduksjonene. Regjeringen har sagt at klimaforliket skal styrkes. For å redusere utslippene fra transport, må null- og lavutslippsbiler inn i bilparken.

Enkelte mener avgiftsreduksjoner på elbiler er dyr klimapolitikk?

- Tallene viser at det ikke er tilfelle. Kostnadene løper nå, men inntektene kommer framover i tid. Tallene fra TØI viser at elbilpolitikken i 2030 og 2050 ikke vil være dyr, og til og med kunne gå i pluss.

- Hvor lenge kan regjeringen holde på avgiftsreduksjoner når det trolig selges 50.000 elbiler allerede neste år?

- Vi når 50.000 elbiler rundt påske neste år. Men skal regjeringen følger opp klimaforliket, må man selge 30 prosent ladbare biler. I dag selges 13 prosent. Vi forventer at regjeringen kommer med tydelige signaler om at de vil videreføre avgiftsfordelene til elbilene blir konkurransedyktige mot 2020.

Men hvor miljøvennlige er egentlig elbilene når det stadig blir debatt om hva slags energi ladestrømmen kommer fra og hvor CO2-intensive batteriene er?

- Elbilene er det mest miljøvennlige alternativet vi har. Så må man i tillegg ha en sterk satsing på fornybar energi i klimapolitikken. Men produsentene kommer nå på banen med elbilproduksjon basert på vindkraft, som BMW allerede har gjort.

Mange bensinbilbilister er luta lei av Tesla-folket som suser avgiftsfrie forbi i bompengeringen - hva tenker du om det?

- Denne framstillingen er mediedrevet. I opinionsundersøkelser sier et flertall av befolkningen at det fortsatt skal være fordeler for elbiler. Så er det alltid noen bilførere som vil være misunnelige. Men vi er nødt til å se det store bildet. Da må bilparken byttes ut til biler på renere energi.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

- Det er kanskje ikke den som har betydd mest for meg, men «Elbil på norsk» er en bok alle burde lese. Den viser elbilens norske historie.

Hva gjør deg lykkelig?

- At så mange velger å bytte til elbil og er svært fornøyde med det.

Hvem var din barndomshelt?

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Det å ha en kvinnelig statsminister var viktig. Det var ikke like mange kvinnelige forbilder da som nå.

Hva misliker du mest ved deg selv?

- Det er upraktisk å være B-menneske. Men det er umulig å bli A-menneske. Jeg prøver når jeg må.

Hva gjør du når du skeier ut?

- Jeg kommer med et politisk korrekt svar. Jeg er veldig glad i vin og god mat.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

- Klimaskeptikerne. De provoserer meg og burde bli fortalt hvor skapet skal stå.

Er det noe du angrer på?

- Det er klart. Hvis ikke tror jeg at jeg hadde levd et kjedelig liv. Men jeg går ikke rundt og angrer så veldig lenge.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

- Tesla-sjef Elon Musk, Erna Solberg og Siv Jensen. Erna og Siv kunne trenge litt inspirasjon fra Tesla-sjefen.

tone.magni.finstad.vestheim@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen