FUGs nye leder Gunn Iren Gulløy Müller signerer nytt partnerskap mot mobbing, sammen med statsminister Erna Solberg og 12 ulike organisasjonar på Marienlyst Skole nylig. Partnerskap mot mobbing blir en erstatning for Manifest mot mobbing. FOTO: BERIT ROALD/NTB SCANPIX

«Champagnepiken»

Gunn Iren Gulløy Müller er ny leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).

 

Gunn Iren Gulløy Müller (47)

Leder i Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).

Er forsker og sivilingeniør av yrke, men hadde første dag i rollen som foreldreleder 1. januar 2016.

Du kommer opprinnelig fra Porsgrunn og er utdannet sivilingeniør. Hva er det viktigste du tar med deg inn i rollen som foreldreleder?

– Jeg har alltid likt å gå på skolen. Hvis jeg ikke trengte å tjene penger til å leve av, hadde jeg studert hele livet. Derfor ble jeg forsker. Så får jeg betalt for lære.

Du har allerede fortalt norske foreldre at ungene deres ikke er englebarn og kan være mobbere. Hva er ditt viktigste bidrag i kampen mot mobbing framover?

– Det vi jobber med hele tida er hjem/skole samarbeid. Jeg vet om noen foreldre som selv tok kontakt med skolen fordi de mente at barnet deres plaget andre. Løsningen ble at barnet måtte gå sammen med læreren på inspeksjon i friminuttene og ikke fikk leke med de andre. Det var effektivt. Jeg mener foreldrene må være mer lydhøre overfor skolen, og finne løsninger sammen med dem. Norsk foreldre er gode på å stille krav, men ikke så gode på å se hva de selv kan bidra med.

Hva tenker du om at elver får beskjed om ikke å bruke mobbeordet fordi skolen vil ha pene mobbetall og god omtale, slik Dagsavisen nylig skrev?

– Det er rett og slett forkastelig. Samtidig er jeg tydelig på at ikke alt skal kalles for mobbing sånn at begrepet vannes ut. Vi må se forskjell på mobbing og «Tuppen og Lillemor.»

Hva ønsker du å oppnå før du går av som FUG-leder om fire år?

– Det jeg brenner veldig for, og som det syndes masse mot, er tilpasset opplæring. Det er en rett som går for lut og kaldt vann. Presset kommuneøkonomi gjør at nødvendige lærerressurser kuttes. Hvis vi skusler bort så mye godt potensial hos barna våre, hvordan skal vi da finne alle de gode mulighetene nasjonen vår trenger når olja tar slutt? De flinke må «pushes» til å utnytte sitt potensial. Ellers får vi ikke nobelprisvinnere. Det hjelper ikke å leve etter slagordet «middelmådighet for alle».

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– «Piken fra Barbados». Jeg leste den sikkert ti ganger tidlig i tenårene.

Hva gjør deg lykkelig?

– Når alle hjemme hos meg har det bra og ting fungerer. Høydepunktet for oss var en seks ukers dannelsesreise til USA i fjor sommer. Den har betydd mye både for oss voksne og de tre barna våre.

Hvem var din barndomshelt?

– Florence Nightingale. Med sin bakgrunn kunne hun sittet på stas, men valgte å gjøre en forskjell.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– At jeg kan være hissig.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Drikker champagne. Men av og til lager jeg «champagneøyeblikk» uten å drikke. Sånne nær livet øyeblikk.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Uvettig bruk av kommunale midler.

Er det noe du angrer på?

– Nei. Jeg har ikke gjort noe verre enn at det ble en nyttig lærepenge.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Kunnskapsministeren.