Navn i nyhetene

Bak klamydiabråket

7-eleven har fått både kjeft og ros for plakatene som ønsker deg velkmmen til Norge, verdens klamydia-hovedstad. Kommunikasjonssjef i Reitan Convenience og pressekontakt for 7-Eleven, Thea Kjendlie forklarer hvorfor.

Navn: Thea Kjendlie (29)

Aktuell: Kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience og pressekontakt for 7-Eleven, som har uttalt seg om de kontroversielle kondomreklamene til kjeden.

– Reklameplakatene har virkelig tatt av på nasjonale og internasjonale medier med innslaget på John Oliver. Hvordan kom dere på ideen til reklameplakaten?

– Ideen kom fra reklamebyrået Morgenstern. De mente at dette var en kampanje som ville passe for oss og vår merkevare. Det var vi enige i, da dette er et tema som er relevant for vår unge målgruppe.

– Hva er hensikten bak kampanjen?

– Hensikten med denne kampanjen er å oppfordre til å ha beskyttet sex. 7- Eleven er til stede der hvor behovet for kondomer mer eller mindre spontant skulle dukke opp. 70 prosent av kondomsalget skjer på kvelds- eller nattetid i helgene.

– Noen vil kanskje hevde at plakatene bare er for å lage bråk og ståhei blant nordmenn.

– Det har ikke vært vår hensikt å lage bråk, selv om det er brukt ukonvensjonelle virkemidler. Men vi er overrasket over at kampanjen skulle få så stor oppmerksomhet, ikke minst i internasjonale medier.

– Hva slags tilbakemeldinger har dere fått?

– Som ved alle litt kontroversielle kampanjer har det vært både positive og negative reaksjoner.

– Hvorfor reagerer noen negativt?

– Jeg tror at folk reagerer negativt fordi de ikke føler at det gjelder eller treffer dem. Noen reagerer nok også negativt fordi vi nordmenn fremstilles i et mindre flatterende lys. Jeg tenker at vi bør kunne ha såpass med selvironi.

– Har kampanjen vært vellykket?

– Ja! Det er vel lenge siden det har blitt snakket så mye om kondombruk og nordmenns evne til å beskytte seg.

– Det er sant! Har dere noe tall på om salget av kondomer har økt da?

– Det er for tidlig å si om salget har økt, ettersom vi har ikke registret noen store endringer den siste uka. Hensikten til kampanjen har derimot ikke vært å selge flere kondomer, da dette er liten varegruppe hos oss.

– Noe av kritikken dere har fått er at det ikke gir et godt bilde av Norge for turister.

– Nå var ikke denne kampanjen laget som norgesreklame i utgangspunktet. Vi håper og tror at også utlendinger ser det humoristiske virkemiddelet i kampanjen.

– Hvorfor vinkler dere mot turister da?

– Ved å «advare» turister mot nordmenn, er tanken å få oppmerksomhet på en måte som kanskje svir litt i den nasjonale selvfølelsen, men også fører til en positiv endring i kondombruken.

– Er Norge klamydialandet?

– Det er ingen tvil om at 25.000 påviste tilfeller i av klamydia i Norge i året er mye!

– Oslo nådde nylig klamydiatoppen i landet. Hvorfor er det så vanskelig å få folk til å bruke kondom?

– Det er nok vanskelig å få folk til å bruke kondom fordi det nok er noe som mange kvier seg for å ta opp og at det er et litt «flaut» tema. At det ofte er alkohol i bildet gjør vel heller ikke saken enklere. Men de unge er flinke til å ta ansvar med å teste seg – det hadde bare vært enda bedre om man tok ansvar før samleiet også.

– Vi har noen faste spørsmål til denne spalten for å bli bedre kjent. Hvem var din barndomshelt?

– Jeg var interessert i veldig mye forskjellig, så den ene uka kunne det være en tennisstjerne og neste en politiker. Mamma forteller at å ha med meg på biltur som liten var som ha med en radio som gikk fra et tema til det neste.

– Er det noe du angrer på?

– At jeg fikk den gode ideen av å ta klatring som valgfag på videregående for å bli kvitt høydeskrekken. Jeg kom ikke lenger enn et par meter opp i den veggen, og nektet å flytte meg verken opp eller ned. Læreren spurte om jeg ikke skulle vurdere et annet valgfag.

– Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog for?

– Press på dagens ungdommer. Jeg husker selv hvor mye usikkerhet det var i ungdomsårene, og nå skal ungdommen nå opp på enda flere parametere. Jeg skulle ønske det var et tog hvor vi kunne heie på de unge og få de til å skjønne at de er bra nok.

– Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Michelle og Barack. Da ville jeg gitt dem en klem og sagt: «I really miss you guys».

Mer fra Dagsavisen