Navn i nyhetene

60 mil på 2 t 45 min

Alf S. Johansen tok toget fra Barcelona til Madrid. – Der skvulper det ikke i kaffekoppen for å si det slik!

Hvem: Alf S. Johansen (57)

Hva: Prosjektkoordinator for EU-prosjektet TENTacle.

Hvorfor: Arbeider med planer for høyhastighetsbane mellom Oslo og Stockholm.

Hvorfor trenger Norge høyhastighetsbaner?

– Fordi Norge bør være på teknologisk nivå med de beste land i verden. Næringslivet, distriktene, klima og miljø får et fantastisk løft med moderne jernbaner. Utslippene fra transportsektoren reduseres med flere millioner tonn CO2 om man skaper konkurransedyktige jernbaner. Med et moderne jernbanenett velger ikke folk fly på kortere distanser, og man kjører ikke bil om man vil unngå kork og kø. Man sparer mye tid i forhold til bil og mot fly på distanser opp til 60-70 mil. Man kan redusere antall flyreiser i Norden med 25 millioner i året, som en begynnelse.

Hvorfor er det nødvendig med private investorer for å få lyntog i Norge?

– Fordi næringslivet og samfunnet for øvrig ikke kan vente lenger. Det hadde vært nydelig om staten kunne gjøre dette selv, men det har jeg mistet troen på. Det blir for smått, for seint og for dårlig. De store ambisjonene for moderne jernbaner finnes ikke i det politiske og administrative apparatet. Byråkrati er ikke skapt for innovasjon. Markedet og behovet finnes derimot. Og betalingsviljen både for personreiser og godstransport. Næringslivet, pendlere og andre står bokstavelig talt i kø og venter på et moderne jernbanetilbud.

Hva synes du om en mulig Nord-Norgebane?

– Viktig! Alle større byer og regionsentra må knyttes til den nordiske ekspressbanen. Bodø, Mo i Rana, Narvik, Tromsø, Alta, Kirkenes med flere, er viktige noder for norsk industri, sjømateksport og reiseliv. Tiden er overmoden for å få til en effektiv jernbane på Nordkalotten. Barentshavet og norskekysten skal knyttes sammen med Østersjøen og Bottenviken med effektive baner. Alle byer og regioner i Norden vil få et betydelig løft når de ulike banestrekningene knyttes sammen til et helhetlig og moderne banenettverk.

Hva er det beste jernbanelandet?

– Tidligere ville jeg sagt Japan, men nå er det uten tvil Kina, som har mer høyhastighetsbaner enn resten av verden til sammen. Man har på rekordtid utviklet et teknologisk nivå og en produksjonsevne for jernbaner som er imponerende. Jeg er også imponert over Spania som har satset målbevisst og fått gode resultater. Vår utfordring er å lære og bli enda bedre. Hvorfor kan ikke Norge bli best på jernbane i verden og leve av å selge avansert teknologi? Gardermobanen er ganske bra, trolig best i nordisk målestokk. Vi kan bli enda bedre.

Er det en høyhastighetsstrekning du kan anbefale for «tvilerne»?

– Ja, ta toget fra Barcelona til Madrid. 60 mil på 2 timer og 45 minutter. En meget behagelig reiseopplevelse. Der skvulper det ikke i kaffekoppen for å si det slik!

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– The Hamlyn Historical Atlas har jeg hatt mye glede og nytte av.

Hva gjør deg lykkelig?

– At tog er i rute og at det er ledige seter.

Hvem var din barndomshelt?

– Robin Hood.

Hvem ville du stått fast i heisen med?

– Liverpools manager Jürgen Klopp. For å fokusere på noe som er viktigere enn tog.

Mer fra Dagsavisen