10.000 daglige skritt for bedre helse

Mina Gerhardsen er opptatt av holde seg i form. Nå skal hun få deg og meg til å gjøre en liten ekstra innsats for å ta vare på helsa.

Hvem: Mina Gerhardsen (43)

Hva/hvorfor: Ny generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelse fra 1. mai

Gratulerer med ny jobb i Nasjonalforeningen for folkehelse. Hva blir fokuset for deg framover?

– Denne uken starter aksjonen «Hopp for hjertet». 90.000 elever i fjerde til sjuende klasse skal hoppe tau hver dag i 10 dager, og det er om å gjøre å hoppe mest. Folkehelse handler ofte om å få folk til å gjøre en liten ekstra innsats for å ta vare på helsen sin. Fysisk aktivitet er viktig. Undersøkelser viser at seksåringer sitter stille halvparten av tida de er våkne. Her har vi en jobb å gjøre. Skolebarn som er aktive lærer mer, trives bedre, og får en bedre helse.

Så nå skal du fortsatt kjempe for høyere avgifter på tobakk og alkohol?

– Vi skal jobbe for forebygging. Verdens helseorganisasjon (WHO) har klare anbefalinger av hva som virker for å redusere helseproblemer knyttet til ikke smittsomme sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes eller kreft. Norge gjør veldig mye rett i dag. Vår jobb er å passe på at det ikke glipper, og komme med forslag der vi kan bli enda bedre.

Vi lever stadig lengre, men det er vel bedre at vi koser oss, enn at vi blir 90 i stedet for 95 år?

– Jeg tror det også er mye god helse i å kose seg. Livskvalitet og trivsel påvirker også helsen. Men det er et mål at det skal være enkelt å gjøre sunne valg, enten vi snakker om kosthold eller aktivitet. At nordmenn lever stadig lengre er et gode, men gir også utfordringer som økt forekomst av demens. Nasjonalforeningen for folkehelsen har aktivitet rettet mot både de som bor på institusjon og hjemme. Å bidra til at dagene er gode også for dem som har vært lenge i livet er en oppgave både for det offentlige og frivillige.

Hva er den største trusselen mot folkehelsen?

– Det har endret seg. Før døde folk av smittsomme sykdommer og ulykker. Nå dør vi av sykdommer som ikke følges av smitte. Dette er ting vi ikke kan løse med vaksiner, men med å legge til rette for gode vaner og helsevennlig livsstil.

Du har tidligere kommet med utsagn i rusdebatten som har satt sinnene i kok. Er du en kranglefant?

– Nei, det er jeg ikke. Men rus er en debatt som engasjerer mange. Nå vil ikke rus være et hovedtema i min nye jobb, men jeg tar med meg de erfaringene jeg hadde som generalsekretær i rusorganisasjonen Actis om vektleggingen av forebygging. For enkeltmennesker og samfunn er det så mye bedre om vi kan lykkes med forebygging enn ensidig satsing på å prøve å reparere.

Lever du sunt selv?

– Jeg prøver. Jeg er veldig glad i sjokolade og ostepop. Men jeg har skritteller, og går nesten 10.000 skritt hver dag. For min del handler det om å gjøre det enkelt å få til aktivitet som en del av det jeg ellers skal gjøre.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Jeg leser veldig mye. Den boken jeg syne alle bør lese nå og som jeg har gitt i gave til mange er Timothy Snyders bok om tyranni. «20 ting vi kan lære av det 20. århundre». Det er viktig å kunne forstå vår samtid, og for å se hva vi må være på vakt mot for å verne om demokratiet.

Hva gjør deg lykkelig?

– Å lese. Å skrive. Å være på hytta. Jeg har akkurat overtatt familiehytta på fjellet, og er nå fersk hytteeier. Å se ungene ta i bruk fjellet, og det å kunne stå på en fjelltopp og se ut over «mitt rike» gjør meg lykkelig.

Hvem var din barndomshelt?

– Pappa. (Rune Gerhardsen). Han lærte meg å gjøre ting jeg egentlig ikke tør, og at det meste går bra. Det ble noen skrubbsår av den visdommen, men det har gjort meg modigere.

Hva misliker du mest ved deg selv?

– Jeg kan bli litt sliten av tankene mine. Med for mye tid til å tenke kommer jeg på for mange ideer til ting det går an å finne på og det gir igjen lange to-do-lister. Men nå har jeg nettopp lest en klok bok om å bare være her og nå, så jeg får se om det hjelper.

Hva gjør du når du skeier ut?

– Jeg er altfor trøtt om kvelden, så sjelden jeg har de store utskeielsene. Men noe av det beste jeg vet er lange kvelder med interessante folk, god mat og lange samtaler om politikk og media.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog mot?

– Det er altfor få tog for folkehelsen. Jeg skulle ønske meg flere demonstrasjonstog med paroler som «Sats på forebygging» eller «Mer fysisk aktivitet i skolen nå».

Er det noe du angrer på?

– Ingen større ting. Jeg mener det er viktigere å se framover.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Den svenske helseprofessoren Hans Rosling, som døde i 2017. Hans innsats for økt kunnskap som grunnlag for å kunne ta riktige politiske valg, er en stor inspirasjon.