Innenriks

Nå er det blitt for varmt for Norge

VÆRET: Tog sporer av, blir forsinket og innstilt. Servere kollapser. Eldre koker i opphetede sykehjem. Det positive ekstremværet fører til kjempeproblemer.

I går var det nok en dag med temperaturer på 30 grader eller mer i store deler av landet. I dag skal det bli enda varmere. For den som er i nærheten av en badestrand, er det vel og bra. For mange andre innebærer de høye temperaturene store utfordringer.

*Både NSB og Jernbaneverket varsler at solslyng kan føre til både forsinkelser og buss for tog i dagene framover. I går kveld ble flere togstrekninger stengt og en rekke tog forsinket på grunn av eller fare for solslyng (se faktaboks).

* Generalsekretær Per Morten Hoff i IKT Norge tror mange bedrifter vil oppleve dataproblemer i dagene framover. Årsaken er servere som bryter sammen når temperaturen i serverrommene passerer 35 grader. Allerede er mange blitt rammet.

* Lokalaviser melder om institusjoner som ikke klarer å holde temperaturene nede. Østlandsposten skrev senest i går om Furuheim sykehjem i Larvik hvor det nå er nesten like varmt inne som ute.

- Fylkesmennene følger med

- Klimaforandringene vil føre til at været blir varmere, villere og våtere. Så langt har vi vært mest opptatt av at det blir villere og våtere, sier Anne Rygh Pedersen, fungerende direktør for Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

- Men nå har vi fått en forsmak på at det kan bli utfordrende å takle et varmere vær også?

- Absolutt. Vi er jo ikke vant til å takle ekstremvarme i Norge, men så langt er det ikke noen grunn til å slå alarm. Det ser ut som om ting løser seg, svarer Pedersen.

- Hvordan forholder DSB seg til varmebølgen?

- Vi er klar over at en rekke samfunnsfunksjoner sliter i varmen. Vi følger situasjonen via fylkesmennene, spesielt med tanke på eldre og sykes behov for kjøling, tilgangen til vann ved branner og faren for skogbranner.

Restriksjoner i bruken av vann er for øvrig for lengst blitt innført en rekke steder, blant annet i Vestfold, Buskerud og Agder-fylkene. En talsmann for Risør kommune konstaterte allerede tidlig i juli overfor Aust-Agder Blad, at mye av det tilgjengelige vannet var i ferd med å fordampe fordi sola sto så hardt på.

For en ting er temperaturen i skyggen. Noe helt annet er temperaturen i sola.

Vakthavende meteorolog ved Meteorologisk institutt, Nina Larsgård, var forberedt på målinger som kunne vise opp mot 32 grader i går, men har selv registrert temperaturer på over 40 grader på egen balkong.

52 varmegrader

Dette er likevel ikke noe mot det som ble målt på Nordlandsbanen tidligere denne uka.

- Midt på dagen var det da 52 grader i jernbaneskinna, forteller kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Jernbaneverket.

Når det blir så varmt oppstår det fare for solslyng.

- For å forebygge det senker vi hastigheten på togene. Sikkerheten står i høysetet, understreker Nordli.

Solslyng kan også føre til skinnebrudd.

- Det skjedde her om dagen på Dovrebanen, og da ble det satt inn buss for tog mellom Lillehammer og Moelv, opplyser kommunikasjonsrådgiver Erik Lødding i NSB.

- Får dere store ekstrautgifter på grunn av de høye temperaturene?

- Noe blir det selvfølgelig. De som blir berørt av problemene på grunn av solslyng kan ha rett til refusjon av utgifter, svarer han.

- Er ikke forberedt

Ekstrautgifter må også en rekke andre virksomheter være forberedt på, varsler Per Morten Hoff i IKT-Norge. Ifølge ham er «den store delen av norsk næringsliv» ikke forberedt på hva slags utfordringer dataanleggene deres kan bli utsatt for når temperaturen tipper 30 grader.

- Serverrommene er ikke dimensjonert for så høye temperaturer ute. Mange serverrom har også fått flere servere enn hva de opprinnelig var ment for, og det øker risikoen for problemer fordi hver server avgir varme, påpeker Hoff.

- Lysene begynner å blinke gult ved rundt 30 grader. Når temperaturen passerer 35 grader begynner lysene å blinke rødt. Hvis serverne går ned på grunn av varmen, kan de i verste fall bli ødelagt, og for de fleste bedrifters del vil det innebære driftsavbrudd som kan bli kritiske på mange måter og medføre betydelige kostnader. Denne tida på året er det dessuten ikke alltid like lett å få tak i en servicetekniker, fortsetter han.

Det at mange kommer tilbake fra ferie førstkommende mandag, øker risikoen for serverkollaps.

- Når alle logger seg på, begynner det å surre og gå på serverrommet også. Jeg tror nok en del da kan få seg en overraskelse, sier Hoff.

Varmerekorder for fall

Til slutt litt godt/dårlig nytt, alt etter som, fra førstekonsulent Inger Nordin ved Klimaavdelingen til Meteorologisk institutt.

- Trenden er at temperaturen er økende. For verden har det vært tilfellet siden 1980, og for Norge ser vi mye av den samme trenden, selv om det var noen år fra 1985 som var litt kaldere enn normalt, forteller hun.

- Det kan innebære at temperaturrekordene vil kunne ryke gang på gang i årene framover?

- Det er ikke umulig, svarer Nordin.

- Hvor varmt kan det bli?

- At vi vil kunne se temperaturer på 35 grader er ikke umulig, men jeg tror det skal godt gjøres å komme opp på 40-tallet.

tor.sandberg@dagsavisen.no

– Takler å vente i dette været

Hver dag pendler Mathias Bergquist (23) med toget mellom Drammen og Oslo.

Stian Fyen

Han har ikke lagt spesielt godt merke til verken avlysninger eller at togene går treigere som følge av for varmt vær.

– Men jeg vet at det har vært en del solslyng på andre strekninger, sier han.

Han opplever i det hele tatt få forsinkelser på toget fra Drammen, som i rushtida går flere ganger i timen.

– At togene er så forsinket at jeg kommer for seint på jobb opplever jeg veldig sjelden. Jeg beregner alltid et kvarter ekstra på vei til jobb, og når toget først er forsinket, er det gjerne ikke mer enn fem–ti minutter, sier Bergquist.

– Det verste er når det er buss for tog uten at det er planlagt. En gang sto jeg på Asker stasjon i halvannen time fordi toget plutselig ikke kunne kjøre, legger han til.

Likevel, når togene først står, så passer det fint at det skjer midt på sommeren.

– Når været er som det er nå, så takler jeg enkelte forsinkelser, sier han og smiler.

stian.fyen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen