Innenriks

Nå blir (noen av) 
gangfeltene sikre

Nærmere 800 gangfelt er blitt utbedret eller fjernet etter at Vegvesenet startet et landsomfattende sikringsarbeid.

Sikringsarbeidet fortsetter for fullt ut neste år.

- Vi begynte dette arbeidet fordi vi var bekymret over antallet fotgjengerulykker, opplyser overingeniør Gry Horne Johansen i Statens vegvesen til Dagsavisen.

- Hva slags effekt har sikringsarbeidet hatt?

- Det finner vi ikke ut av før vi er helt ferdige med dette, mot slutten av 2013. Vi har allerede gjennomført tiltak for 12,2 prosent av gangfeltene. Tiltakene omfatter noe så enkelt som bedre belysning eller forsterket skilting, eller fartshumper før, på eller umiddelbart etter gangfeltet. I tillegg har vi fjernet 1,9 prosent av gangfeltene, enten permanent eller ved å flytte dem til et sted i nærheten, svarer Johansen.

I antall innebærer dette at 667 gangfelt er blitt oppgradert, mens 106 er fjernet.

Les også: Fare! Gangfelt!

Lever farlig

De seneste dagene har det vært en rekke til dels dramatiske trafikkulykker med myke trafikanter involvert, både i og ved gangfelt og andre steder, rundt om i Norge. Liv har gått tapt.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt, som Dagsavisen omtalte nylig, avdekker at gangfeltene på ingen måte er fotgjengernes beste allierte mot hensynsløse og uforsiktige bilister. 28 prosent av alle fotgjengere som har omkommet her til lands de seneste årene, er blitt påkjørt i gangfelt. Av 75 undersøkte gangfelt, som er blant de 3.300 som Oslo kommune har ansvaret for, er hele 73 farlige å bruke for de myke trafikantene. Hovedproblemet er bilister som kjører altfor fort til å ha noen mulighet til å stoppe, hvis en fotgjenger beveger seg ut i gangfeltet.

Nye retningslinjer

Statens vegvesen har lenge vært opptatt av å sikre gangfeltene bedre. I 2007 ble håndboken «Gangfeltkriterier» utgitt. Den gir klare retningslinjer for hvordan gangfelt bør plasseres og sikres. En revidering av denne håndboken er nå i sluttfasen.

- Den reviderte utgaven blir sendt ut på høring om en uke eller to, forteller Johansen.

- Hva er blitt endret?

- Den nye utgaven er mye mer tilpasset det at trafikkforholdene rundt omkring i landet kan være utrolig ulike. Det er også gitt eksempler på hvordan vi ikke vil at nye gangfelt anlegges. For eksempel vil vi ikke ha strekninger med mange gangfelt. Vi vil heller konsentrere dem til færre punkter. Da blir det lettere for bilistene å holde oppmerksomheten oppe.

- Så i årene framover kan det bli anlagt færre nye gangfelt enn før?

- Nå har vi jo allerede veldig mange gangfelt. Tall for slutten av februar i år viser at vi da hadde 4.491 gangfelt i 50-soner og 975 gangfelt i 60-soner på riks- og fylkesveiene som Statens vegvesen har ansvaret for.

Brukes ikke

- Hvorfor har dere fjernet 109 gangfelt?

- For enkelte kan det skyldes at de ikke brukes lenger, for eksempel fordi det som lå på den andre siden av veien er blitt nedlagt eller flyttet. Flere er også blitt fjernet på grunn av veldig dårlig sikt, fordi gangfeltet har ligget rett bak en sving og sånne ting, svarer Johansen.

- Men det er ikke slik at folk har mistet krysningspunktet sitt på 109 ulike steder. En del av disse gangfeltene er blitt flyttet til et sted i nærheten av det gamle, tilføyer hun.

- Noe vi absolutt vil unngå er at folk krysser veibanen på mange ulike steder på en veistrekning. I den reviderte utgaven av håndboken ser vi derfor på mulighetene for bruk av ledegjerder slik at folk blir ført til ett og samme punkt for kryssing av veien.

tor.sandberg@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen