Av: Thomas Vermes/ABC Nyheter
Det sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til ABC Nyheter, om utfordringen han nå fremmer overfor utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) i form av et skriftlig spørsmål.
EU-kommisjonen har ute til behandling forslag om kraftig liberalisering av utenlandsk gods- og busstransport i sin såkalte «veipakke».
Det betyr at utenlandske lastebil- og busselskaper skal få økt adgang til å kjøre transport internt i andre land, såkalt kabotasje.
Forrige uke ba Moxnes utenriksministeren avklare om regjeringen vil gå inn for å nedlegge veto dersom EU ender opp med å gå inn for å liberalisere utenlandske transportørers rett til kabotasjekjøring (se video under).
Saken fortsetter under videoen.
Video: Bjørnar Moxnes ønsker garanti for at regjeringen vil sette ned foten.
Det skjedde da Stortinget 14. mai diskuterte utenriksminister Ine Eriksen Søreides redegjørelse om aktuelle EU- og EØS-spørsmål.
Men Rødt-politikeren fikk ikke svar.
Les også: Astrup (H): – EUs kabotasje-forslag kan bli alvorlig for norsk lastebilnæring
– Vil du stoppe livsfarlige forhold?
Dermed følger Moxnes opp med et skriftlig spørsmål om regjeringen ved å bruke reservasjonsretten eller på andre måter vil forhindre at det skal gjelde på norske veier, dersom EU ender med å vedta en liberalisert veipakke.
I bakhodet har han alle nyhetsoppslagene om ulykker med utenlandske vogntog som i noen tilfeller er dårlig skodd for norsk føre og har sjåfører som ikke er kjent med norske vinterforhold.
– Bakgrunnen er de livsfarlige tilstandene norske vinterveier og at vi har fått en transportbransje i fritt fall. Ytterligere liberalisering av kabotasjereglene vil være helt ødeleggende for norsk godstransport og gi enda flere farlige situasjoner, sier Moxnes.
Både i lastebil- og bussnæringen mener han liberalisering vil føre til press for lavere lønninger og sosial dumping.
Les også: Østeuropeiske lastebilselskaper henter nå sjåfører i Filippinene
Regjeringen jobber mot liberalisering
Hvor EU vil ende i sin debatt, er uvisst. Nylig gikk EU-parlamentet inn for å bremse liberaliseringen, noe som gjorde at enkelte pustet lettet ut.
Men uenighetene er store også EU-land i mellom om en liberalisering, og parlamentets syn må bryne seg mot Kommisjonens og Ministerrådets.
Grovt sett står øst mot vest. Norge samarbeider med en rekke av EU-landene som prøver å forhindre liberalisering.
– Vi ønsker ikke en liberalisering og jobber aktivt mot denne liberaliseringa. Arbeidet i EU er ikke ferdig og det er få som vet hvordan det vil se ut, sa utenriksminister Søreide i Stortinget, uten å si noe om bruk av Norges vetorett dersom utfallet ikke blir som Norge vil.
Les også: Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap
Denne saken ble først publisert på ABC Nyheter.