Innenriks

Min sykkel er lastet med ...

Lastesyklene med elmotor er i ferd med å innta Norge. Anders Hartmann bruker sin «elkassesykkel» hver dag, ofte med barna om bord.

Bilde 1 av 3

Trygve (2) og Henrik (4) har fått hjelmene på. De sitter på benken i kassen foran på sykkelen, og venter tålmodig på at pappaen skal feste sykkelbeltene.

– Skal vi dra på stranda, da? spør mor Birgitte Lunde Hartmann.

– Jaaa! jubler guttene.

– Da triller vi av sted, fastslår far Anders Hartmann.

Far og sønner farer framover på en kassesykkel fra nederlandske Bakfiets, mor på en elsykkel fra tyske Kalkhoff.

LES OGSÅ: På to hjul for bedre klima

Som en liten bil

Anders Hartmann kjøpte sin lastesykkel med elmotor for tre år siden. Han ble inspirert av sykkeltypen etter en tur til Amsterdam – en av to flate europeiske hovedsteder der det er mange transportsykler å se. Den andre hovedstaden er naturligvis København.

– Vi tenkte først å kjøpe bil nummer to. Det var langt til barnehagen Henrik gikk i, og med tanke på levering og henting måtte vi ha et ekstra framkomstmiddel. Men det ble ikke bil. Denne lastesykkelen er stor og praktisk. Jeg får med barna, sekker, handleposer og mye annet. Sykkelen er tung, sikkert 30–40 kilo, men elmotoren gjør at den er lett å sykle. For meg fungerer den som en liten bil, konkluderer tobarnsfaren.

Han bruker elkassesykkelen fra mars til desember. I de mest snørike månedene tas sykkelen inn i kjellerboden, fordi han synes den blir for tung å løfte over brøytekantene.

– Men denne sykkelen bruker jeg året rundt, sier Anders Hartmann og klapper på setet til den nyeste av familiens to lastesykler, en uten elmotor fra nederlandske WorkCycles.

Den har stort og solid bagasjebrett bak og en ganske romslig kasse på et bagasjebrett foran. Mellom sykkelsetet og styret er det dessuten et barnesykkelsete.

LES OGSÅ: Elektriske kjøretøy da, nå og framover

Praktisk i nærtrafikken

Det finnes mange varianter av lastesykler. Det kan journalist, fotograf og sykkelfantast Geir Anders Rybakken Ørslien mye om. Han har skrevet om sykler i en årrekke. Først handlet det stort sett bare om terrengsykler. Nå er han mest opptatt av lastesykler og elsykler, som han deler sin informasjon om på nonprofit-nettstedet Transportsykkel.no.

– Mange tror instinktivt at sykkel er mindre praktisk enn bil hvis du skal frakte barn og bagasje, men slik er det ikke i nærtrafikken. De fleste bilturer er korte, og du har ofte bare med ett eller to barn og noen sekker og poser. Det får du lett plass til på en lastesykkel, som tar deg direkte fra dør til dør uten kø eller parkeringsjakt. Bilen er best på langtur, men i byen og nærmiljøet er lastesykkelen en vinner. Den rommer større barn og mye mer bagasje enn en tilhenger, og vekker spontan begeistring hos alle, sier han.

Transportsyklene har vært vanlige i Danmark og Nederland i årevis. Men den enorme boomen for elsykler har hatt mye å si for de store og tunge lastesyklene.

– Stadig flere transportsykler kommer med elmotor, noe som er en viktig årsak til at disse syklene er langt mer aktuelle i Norge nå enn før. Men vi har bare sett starten. I løpet av de neste årene kommer mange urbane nordmenn til å kjøpe seg en lastesykkel, tror Ørslien.

LES OGSÅ: Sykkelen gir henne superkrefter

Kan endre bybildet

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening, har også stor tro på transportsyklenes framtid i Norge.

– Om politikerne legger til rette for det, med flere bilfrie gater og flere sykkelstier og sykkelfelt, kommer transportsykler til å endre bybildet mange steder. Jeg tror slike sykler er den neste boomen. Om noen år kommer vi til å se mange flere som sykler smilende rundt med småbarn i en kasse foran sykkelen, tipper hun.

For to-tre år siden var lastesykler noe man sjelden så i Norge. Nå begynner de så vidt å bli vanlige i Oslo, Trondheim og Bergen, ifølge Tronstad og Ørslien.

Pål Egil Nordli startet transportsykkelbutikken SaresBike i det små for ett år siden, med en salgsannonse for to transportsykler på Facebook. Det tok raskt av. Han åpnet nettbutikk og sluttet i jobben. Nå har han butikklokale i Halden, og planer om å åpne en butikk i Oslo våren 2016.

– Det har ekspandert i rekordfart. I dag har jeg cirka 40 typer transportsykler fra ti ulike produsenter. Rundt 90 prosent av syklene jeg har solgt, er med elmotor, opplyser Nordli.

Hans mest solgte modell er en trehjuling fra svenske Cargobike. Med elmotor koster den 23.400 kroner, uten 15.900 kroner.

– Jeg selger klart flest trehjulinger. Mange av disse er levert til bedrifter, samt til kommuner som vil være med i prosjektet «Sykling uten alder». Det stammer fra København, og innebærer at eldre beboere på sykehjem tas med på sykkeltur, forteller Nordli. (NTB Tema)

Mer fra Dagsavisen