Milliardfregatten boltes fast til grunnen for å ikke synke

Milliardfregatten KNM Helge Ingstad er blitt boltet fast til grunnen for å unngå å synke etter havariet natt til torsdag.

 

Forsvaret har arbeidet helt siden torsdag morgen med å forsøke å berge krigsskipet, som har hatt tatt inn vann og ligger på grunn med slagside like utenfor Stureterminalen i Øygarden i Hordaland.

Den 134 meter lange fregatten kolliderte med det fullastede Malta-registrerte tankskipet Sola TS klokken 4.03 natt til torsdag. Militærskipet ble påført en stor flenge i siden på skroget og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut. Besetningen på 137 personer ble evakuert og åtte ble lettere skadd, to av de ble sendt til Haukeland universitetssjukehus.

Fregatt-besetningen er, ifølge Forsvaret, preget av hendelsen og ble i etterkant av ulykken tatt hånd om på et mottakssenter på Haakonsvern, Sjøforsvarets hovedbase like utenfor Bergen.

Tankskipet, som var lastet med 625.000 fat råolje, kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på totalt 23 personer kom uskadd fra sammenstøtet.

Det 250 meter lange tankskipet hadde lagt fra kai fra Stureterminalen kun en halvtime før kollisjonen, og hadde både los og eskortebåt på vei ut fra Hjeltefjorden.

Les også: Astrid Søgnen kan bli omplassert og heve millionlønn

Stengte ned

Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen.

Noen timer etter ulykken, valgte Equinor å stenge ned driften på Stureterminalen og kort tid etterpå også Kollsnes-anlegget.

Fem oljefelt, som sender olje i rør til Stureterminalen, ble som følge av dette også stengt ned. Torsdag ettermiddag opplyste Equinor og Aker BP at anleggene ble åpnet opp igjen og produksjonen ble sveivet sakte, men sikkert i gang igjen, ifølge Sysla.

Levert i 2009

KNM Helge Ingstad er en norsk fregatt av Fridtjof Nansen-klassen, navngitt etter oppdageren Helge Ingstad. Fregatten ble overlevert 29. september 2009. Fartøyet er nummer fire i serien av fem som i perioden 2006–2011 ble overlevert til Sjøforsvaret.

Fregatten er en av fem som i sin tid hadde en totalkostnad 21 milliarder kroner. Denne summen inkluderer også seks NH90-helikoptre.

Ifølge NRK var ikke militærskipet, som har en verdi ikke langt unna Sjøforsvarets samlede årsutgifter, forsikret.

– Staten er selvassurandør. Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser, og må derfor erstatte ødelagt materiell selv, sier talsperson Per-Thomas Bøe for Forsvaret til kanalen.

Uklar årsak

Hendelsesforløpet er foreløpig uklart, og det er ikke kjent hva som førte til at de to skipene kolliderte.

Fregatten var på vei sørover langs norskekysten etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture, som ble avsluttet onsdag denne uken. Militærskipet er en sentral del av NATOs stående maritime styrke.

Fregatten har siden september vært en del av den internasjonale fregattstyrken Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Styrken er en del av NATO Response Force, som har en høy beredskap og rask reaksjonstid.

Det er ikke kjent hvilke konsekvenser dette eventuelt vil innebære for NATOs stående maritime styrke, og det er heller ikke klart hva det vil koste å reparere skadene på fregatten.

(NTB)