Innenriks

Livsfarlig trøtthet på jobb

Hver fjerde buss- eller lastebilsjåfør har sovnet eller duppet av bak rattet i løpet av de siste tre månedene.

Blant førerne av andre transportmidler er andelen som har sovnet eller duppet av, enda mer foruroligende, viser en ny spørreundersøkelse gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI). Dette har skjedd for:

Tre av ti blant dem som står på brua i ulike båter og skip.

Halvparten av dem som kjører passasjertog.

Seks av ti førere av godstog.

– Hver sjette ulykke

– Trøtthet og utmattelse blant yrkessjåfører og andre profesjonelle transportoperatører, bidrar til en vesentlig andel av ulykkene og de kritiske hendelsene, konstaterer forskningsleder Ross Owen Phillips ved TØI.

– Hvor stor andel av ulykkene skyldes trøtthet?

– Det mest optimistiske anslaget er at hver sjette ulykke som lastebilsjåfører har skylden for, skyldes trøtthet, men trolig er dette anslaget noe underestimert, svarer Phillips.

– For jernbanen er det heldigvis ikke mange ulykker, men når det gjelder passeringer av stoppsignal hvor lokførerne har skylden, skyldes 13 prosent trøtthet, fortsetter han.

– I skipsfarten skyldes hver tiende grunnstøting i norske farvann, at noen har sovnet på vakt, ifølge Sjøfartsdirektoratet, men også dette anslaget kan være underestimert, fullfører Phillips.

Lange arbeidsdager

Det er en spørreundersøkelse med så mye som 1.176 yrkessjåfører, lokførere og marine vaktoffiserer, som avdekker at mange i transportsektoren sliter med å holde seg våkne når det gjelder som mest.

Phillips har ledet arbeidet med undersøkelsen, som er finansiert av Forskningsrådet.

Det buss- og lastebilsjåførene forteller om egen arbeids-hverdag, forklarer langt på vei de store søvnproblemene de sliter med:

I gjennomsnitt er arbeidsdagen for yrkessjåfører på 9,4 timer.

Lastebilsjåfører jobber i snitt hele 10,6 timer hver dag.

I tillegg til kjøringen bruker mange av lastebilsjåførene mye tid på fysiske oppgaver, som å laste og losse bilene sine.

I gjennomsnitt får de nær halvannen time for lite søvn i døgnet.

Kvaliteten på søvnen til lastebilsjåfører er dårligere enn hos bussjåfører. Dette settes i sammenheng med at lastebilsjåfører i stor grad må sove andre steder enn hjemme i sin egen seng når de jobber, som i lastebilen.

– Må bryte loven

Om lag hver tiende av lastebilsjåførene forteller dessuten at de bryter regelverket for kjøre- og hviletid minst én gang i uken.

– Grunnen til at de jobber mer enn de har anledning til, er at dette må til for å få jobben gjort. Speditørene setter tidsgrenser som gjør det vanskelig å beskytte lastebilsjåførene. I noen bransjer har det alltid vært slik at du må jobbe mer enn lovverket tillater, kommenterer Phillips.

For å få redusert omfanget av den livsfarlige sovingen på jobb, mener han det nå må ses på arbeidstidsordningene for alle yrkesgruppene som er omfattet av undersøkelsen.

– De fleste av oss trenger sju timer søvn, men tommelfingerregelen er fem timer søvn i løpet av det siste døgnet. Mindre søvn enn det er risikabelt med tanke på å sovne på jobb, sier Phillips.

Blant alle deltakerne i undersøkelsen, svarer 4 prosent at de fikk mindre enn fem timer med søvn før de sist måtte på jobb igjen.

14 prosent rapporterer at de fikk mindre enn 12 timer med søvn de siste 48 timene før siste periode med jobbing.

Ikke bare yrkessjåførene, men Også mange av dem jobber i skipsfarten og på jernbanen, forteller om arbeidstider som gjør det vanskelig å få sove lenge nok og godt nok.

– Når du kjører godstog må du ofte jobbe om natten, og det å få sove på dagtid kan være vanskelig. Også blant dem som jobber på sjøen, innebærer vaktsystemene at de må sove på mindre gunstige tidspunkter påpeker Phillips.

– Bedre risikovurderinger

– Hva må til for at færre skal sovne bak rattet?

– Blant annet må det gjøres bedre risikovurderinger av arbeidstidene, slik at tiden på jobb eventuelt kan begrenses, svarer Phillips.

Han viser også til en ny TØI-gruppe kalt «Sikkerhetsfabrikken», som skal se på organisering av sikkerhet og organisatoriske systemer for sikkerhetsstyring.

– Trøtthet er en viktig risiko å ta hensyn til i slike systemer, sier Phillips.

Mer fra Dagsavisen