Politikk

Langer ut mot First House

Thorbjørn Jagland reagerer kraftig på at avgåtte toppolitikere samler seg i kommunikasjonsbyrået First House, hvor de selger sin makt til høystbydende.

Tidligere statsminister og utenriksminister Thorbjørn Jagland (Ap) reagerer på at First House forsøker å knytte til seg så mange toppolitikere som mulig. Sist i rekken er SVs avgåtte miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, som takket nei til tilbudet.

Jagland mener det kan bli pengene, og ikke velgerne, som bestemmer.

- Jeg vil rope et varsku. First House blir et sted som kan få veldig mye makt. Dette er ikke transparent, sier Jagland og sikter til at hvem som kjøper tjenestene, er hemmelig.

Gode råd er dyre

Etter flere år i toppen av norsk politikk meldte helseminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) overgang til kommunikasjons- og lobbyfirmaet First House i 2009. I juli 2010 ble kjent at Hanssen hadde medvirket i strategien til barnehagekonsernet Espiras kampanje mot et forslag fra regjeringen om nye utbytteregler for private barnehager. Forslaget hadde blitt diskutert allerede mens Hanssen satt i regjeringen.

First House har samlet flere av Norges aller mektigste politikere i sin virksomhet. Nylig ble det kjent at nok en nær medarbeider av statsminister Jens Stoltenberg (Ap) hopper over til PR-bransjen. Torbjørn Giæver Eriksen (Ap) sluttet etter mange år som statssekretær ved Statsministerens kontor (SMK). Også Stoltenbergs tidligere statssekretær Jan-Erik Larsen (Ap) og tidligere statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Ketil Lindseth (Ap) jobber i byrået.

Nylig har First House også hentet inn Norges nåværende FN-ambassadør Morten Wetland.

Kompetansen og kontaktnettet disse svært sentrale politikerne har opparbeidet seg, er nå til salgs. Firmaet leier ut hjelp til politisk taktikk, men det koster dyrt. Dette er ikke First Price, men First House:

Med standard timepriser fra 1.100 til 3.500 kroner kan en arbeidsuke koste over 130.000 kroner for én rådgiver, om du vil kjøpe hjelp.

Refser tidligere kolleger

Jagland er generalsekretær i Europarådet. Han mener det er et demokratisk problem at tidligere politikere selger sine tjenester til et mektig PR-hus og at maktpersoner kan leies for å bruke sitt nettverk og erfaring til å få fart på politiske prosesser. Han er særlig kritisk til opphopningen av Ap-politikere i First House.

- Når man samler opp så mange folk fra én politisk konstellasjon ett sted, så synes jeg det er noe usunt ved det, sier Jagland til Dagsavisen.

Fordi det kan være uklart hvem som benytter seg av lobbyfirmaene, mener Jagland det kan skade velgernes tillit til de politiske prosessene.

- Jeg synes det blir et demokratisk problem at vi ikke vet hva som foregår, hvem som blir betjent og hvilke saker de egentlig fremmer, sier han.

Jagland savner informasjon om hvem som er kjøper tjenestene og mener det eneste vi kan være sikre på er at «oppdragsgiverne må kunne betale for seg».

Politikere vil arbeide med PR

Interessen for kommunikasjonsbyråene er stor blant våre fremste politikere. Det viser en helt fersk spørreundersøkelse hvor Geelmuyden.Kiese har spurt stortingsrepresentantene. 38 prosent av de folkevalgte kunne selv tenke seg en karriere i kommunikasjonsbransjen etter endt stortingsperiode.

PR-bransjen er i vekst. Ifølge Norske Informasjonsrådgivere (NIR) har medlemsbedriftene hatt en årlig vekst på om lag ti prosent de siste årene. NIRs medlemmer omsetter for rundt 500 millioner kroner i året.

På Stortinget bekrefter leder for betjentseksjonen Knut Berge Johnsen at det ikke finnes noen oversikt over hvor mange lobbyister som besøker representantene og forsøker å påvirke dem. Men ifølge spørreundersøkelsen til Geelmuyden.Kiese blir tre av fire kontaktet av lobbyister ukentlig eller oftere.

Jobber bak kulissene

Stortingspresident Dag Terje Andersen (Ap) mener det er uheldig at så mange toppolitikere går til kommunikasjonsbyråene. Til NRK sa han nylig at det særlig er et problem at eks-politikernes oppdragsgivere holdes skjult for offentligheten.

- Etter en politisk karriere skal man ha en annen jobb. Men jeg mener det er problematisk at så mange går til en bransje som skal påvirke politikerne. Det foregår mye påvirkning bak kulissene, men det er et problem at vi ikke vet hvem PR-bransjen arbeider for, påpeker Stortingspresidenten.

havard.therkelsen@dagsavisen.no

First House avviser kritikken

Kommunikasjonsrådgiver Bjarne Håkon Hanssen svarte ikke på Dagsavisens henvendelse i går. Administrerende direktør Per Høiby i First House påpeker at mange selskaper i bransjen har tidligere politikere ansatt. First House har rådgivere med bakgrunn fra næringslivet og forskjellige politiske partier. Direktøren forteller at First House hjelper oppdragsgivere til å forstå sammenhengene mellom politikk, næringsliv og organisasjonsliv, men vil ikke kommentere hvem som står på kundelisten.

– Det henger sammen med at vi jobber med forretningssensitiv informasjon. Dette kan være informasjon som er underlagt innsidelovgivningen, forretningsstrategier og informasjon som må beskyttes av konkurransemessige grunner. Vi oppfordrer imidlertid våre kunder til å være åpne om sitt kundeforhold til oss. I de tilfeller vi opptrer på vegne av en tredjepart, vil vi være åpne om hvem vi representerer og i hvilken hensikt, sier han.

Mer fra Dagsavisen