Det varsler byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V).
– I forbindelse med de store arbeidene i sentrum, knyttet til blant annet Prinsens gate, Tollbugata og Rådhusgata, kommer det til å forsvinne et antall parkeringsplasser, opplyser hun.
– Når det arbeidet er ferdig, kan det være en god idé å ha et årlig mål om fjerning av parkeringsplasser, tilføyer hun.
Det finnes nå 6.003 avgiftsparkeringsplasser på gateplan i Oslo. I tillegg kommer uregulerte parkeringsplasser, private parkeringsplasser tilknyttet borettslag og arbeidsplasser og kommersielle parkeringshus, ifølge Byrådsavdeling for miljø og samferdsel.
– Bør fjerne flere
Framtiden i våre hender mener det fortsatt er altfor mange parkeringsplasser i hovedstaden.
– Oslo kommune burde ha et mål om å fjerne 3 prosent av parkeringsplassene hvert år, og et slikt mål kan godt stå i 15 år framover, anbefaler FIVH-leder Arild Hermstad.
Hvis en slik ambisjon blir fulgt opp, vil bilistene etter hvert måtte slåss om et par tusen færre avgiftsregulerte parkeringsplasser enn i dag.
– Oslo ligger så langt etter med sykkeltilretteleggingen at det trengs noen hårete mål, sier Hermstad om det.
– Det er et stort behov for å gjøre det tryggere å sykle i Oslo. Oslo er i dag en av de byene hvor man må være mann for å tørre å sykle, og det har ikke minst med de mange parkeringsplassene å gjøre, utdyper han.
Også Melby er opptatt av blant annet syklistenes ve og vel.
– Vår prioritet er å tilrettelegge for sykkel, kollektivtrafikk og fotgjengere, sier hun.
– For å frigjøre areal for våre prioriterte trafikanter, er det et mål å redusere parkeringsplasser på gateplan i Oslo, og heller legge til rette for trygg og attraktiv parkering i de parkeringshusene som finnes. Det kan bety at flere parkeringsplasser enn 3 prosent forsvinner ett år, og noen færre et annet.
– Beholdes
Melby påpeker også behovet for å «frede» en del av de eksisterende parkeringsplassene.
– Jeg ser et behov for å beholde enkelte parkeringsplasser, blant annet for å ivareta behovene til handikappede, eldre og andre som ikke får adgang til byen uten bil.
Noen av de 380 parkeringsplassene som er blitt borte i løpet av de tre siste årene, er for øvrig omgjort til ladepunkter for elbiler.
Fra sitt sykkelsete ønsker Arild Hermstad hvert eneste parkeringskutt velkommen.
– Tilgang til parkeringsplass er kanskje den viktigste grunnen til at folk velger å kjøre bil, og fortsatt er det mange arbeidsplasser i Oslo som fortsetter å ha parkeringsplasser for sine ansatte, sier han.
Også en skattlegging av denne fordelen bør innføres for å få ned bilkjøringen, mener Hermstad.